Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Collegekaart

Hoe krijg je een (nieuwe) collegekaart? Waar gebruik je het voor? Hoe en waar laad je tegoed op je collegekaart op? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen die te maken hebben met de UvA-collegekaart.

  • Hoe krijg je een (nieuwe) collegekaart?
    • Wanneer je gaat studeren bij de UvA moet je een collegekaart aanmaken. Hiervoor heb je je UvAnetID nodig (als aankomend UvA-student krijg je per e-mail een inlognaam en wachtwoord toegestuurd).
    • Ga naar mijnuvapas.nl (nieuw venster) om je pasfoto voor de collegekaart te uploaden. 

    Let op: mijnuvapas.nl benader je voor het uploaden van je pasfoto via een laptop of vaste PC. Zorg ervoor dat de pasfoto minimaal aan de onderstaande richtlijnen voldoet:​​​​

    1. Gebruik een duidelijke en recente pasfoto van paspoortkwaliteit (de pasfoto moet scherp en gedetailleerd zijn en voldoende contrast hebben (niet te licht of te donker).
    2. Gebruik een goed gelijkende foto van jezelf.
    3. De pasfoto moet van het bestandtype 'JPEG' zijn.
    4. De pasfoto mag niet kleiner zijn dan 50KB en niet groter dan 3 MB.
    5. Je gezicht is, met kin, mond, neus, ogen en wenkbrauwen, volledig zichtbaar - ook als je hoofd is bedekt - en is recht van voren gefotografeerd.
    6. Het grootste deel van de foto is gevuld met jouw gezicht.
    7. Op de foto staat slechts één persoon.
    8. De foto mag zowel in kleur als zwart-wit zijn.
    9. Foto's met Snapchat (of een gelijksoortig) filter zijn niet bruikbaar.

    ​Let op: Je collegekaart wordt ook gebruikt als bewijs van identiteit. Bij een onduidelijke of ongeschikte foto is je kaart niet geldig.

    • Start je in september met je opleiding, en heb je voor 10 september je collegekaart aangevraagd, dan krijg je je kaart thuisgestuurd op het adres dat je in Studielink hebt opgegeven.

      • Heb je je foto geüpload voor 10 augustus dan is je kaart verstuurd op vrijdag 14 augustus.
      • Heb je je foto geüpload tussen 10 augustus en 17 augustus dan is je kaart verstuurd op vrijdag 21 augustus.
      • Heb je je foto geüpload tussen 17 augustus en 24 augustus dan is je kaart verstuurd op vrijdag 28 augustus.
      • Heb je je foto geüpload tussen 24 augustus en 3 september dan is jouw kaart verstuurd op maandag 7 september.
      • Heb je je foto geüpload tussen 3 en 10 september dan wordt je kaart maximaal 2 werkdagen na je aanvraag verstuurd.
    • Heb je na 10 september je collegekaart aangevraagd, dan ligt je kaart klaar bij het Servicepunt van je campus. Je ontvang bericht per e-mail wanneer en waar je de kaart kunt ophalen. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten vind je hieronder.
    • Heb je een adres in het buitenland opgegeven? Dan ontvang je via e-mail bericht bij welk servicepunt je de collegekaart kunt ophalen.
    • Om gebruik te maken van de functionaliteiten op de kaart, moet deze eerst online worden geactiveerd. Dit is mogelijk tot 1 oktober. Log in op mijnuvapas.nl en kies bij kaartopties voor 'Kaart activeren'. Je kaart is nu klaar voor gebruik. Zolang je kaart niet is geactiveerd, kun je met deze kaart niet (betaald) printen en (betaald) gebruik maken van koffie- en overige betaalautomaten.
    • Na 1 oktober kun je je kaart uitsluitend bij een UvA-Servicepunt laten activeren. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten vind je hieronder.
  • Waar gebruik je je collegekaart voor?
    • om je te legitimeren voor onderwijs en studiecentra op alle UvA-locaties. Let opvoor tentamens worden alleen ID, paspoort of rijbewijs gezien als geldige identiteitsbewijzen.
    • om boeken te lenen bij de universiteitsbibliotheek
    • om toegang te krijgen tot fietsenstallingen en parkeergarages in geval van parkeerautorisatie.
    • om korting te krijgen bij o.a. het Universitair Sport Centrum (USC) en CREA.
    • om te betalen bij: 
      - automaten voor warme en koude dranken en snoep
      - printers
      - bibliotheekbalies (naast pinnen)
      - cateringlocaties
  • Wat kun je doen bij verlies of diefstal van je collegekaart?
    • Je kunt je collegekaart blokkeren via mijnuvapas.nl (nieuw venster), op REC B/C/D en bij de balie van de Bibliotheek.
    • Vraag op mijnuvapas.nl (nieuw venster) een nieuwe collegekaart aan (betalen via iDeal). Een nieuwe collegekaart kost €15,- in verband met productie, administratie- en verzendkosten. Met je nieuwe kaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed (als er geen tegoed is afgehaald).
    • Je ontvangt per e-mail bericht wanneer je je nieuwe collegekaart kunt ophalen.
    • Een teruggevonden kaart  laat je deblokkeren door contact op te nemen met de Servicedesk via 020 525 1403 of servicedesk-fs@uva.nl
    • Is je kaart gestolen en heb je een proces-verbaal? Blokkeer je kaart zo snel mogelijk en ga met je proces-verbaal naar een van de servicepunten om gratis een nieuwe collegekaart aan te vragen. Met je nieuwe collegekaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed als er geen tegoed is afgehaald.

Contact Servicedesk Facility Services (FS)

T: 020 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl

Formulieren voor facilitaire diensten

Een aanvraag doen of storing melden? De status van je melding(en) bekijken? Ga naar www.uva.nl/fs-meldingen (nieuw venster).