Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Collegekaart

Hoe krijg je een (nieuwe) collegekaart? Waar gebruik je het voor? Hoe en waar laad je tegoed op je collegekaart op? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen die te maken hebben met de UvA-collegekaart.

  • Hoe krijg je een (nieuwe) collegekaart?
    • Wanneer je gaat studeren bij de UvA moet je een collegekaart aanmaken. Hiervoor heb je je UvAnetID nodig (als aankomend UvA-student krijg je per e-mail een inlognaam en wachtwoord toegestuurd). Je kunt je collegekaart een maand voordat je start bij de UvA aanvragen.
    • Ga naar mijnuvapas.nl om je pasfoto voor de collegekaart te uploaden. 
      Let op: In mijnuvapas.nl kun je alleen met laptop of vaste PC je pasfoto uploaden. 

    Zorg ervoor dat de pasfoto minimaal aan de onderstaande richtlijnen voldoet:​​​​

    1. Gebruik een duidelijke en recente pasfoto van paspoortkwaliteit (de pasfoto moet scherp en gedetailleerd zijn en voldoende contrast hebben (niet te licht of te donker).
    2. Gebruik een goed gelijkende foto van jezelf.
    3. De pasfoto moet van het bestandtype 'JPEG' zijn.
    4. De pasfoto mag niet kleiner zijn dan 50KB en niet groter dan 3 MB.
    5. Je gezicht is, met kin, mond, neus, ogen en wenkbrauwen, volledig zichtbaar - ook als je hoofd is bedekt - en is recht van voren gefotografeerd.
    6. Het grootste deel van de foto is gevuld met jouw gezicht.
    7. Op de foto staat slechts één persoon.
    8. De foto mag zowel in kleur als zwart-wit zijn.
    9. Foto's met Snapchat (of een gelijksoortig) filter zijn niet bruikbaar.

    ​Let op: Je collegekaart geldt ook als identititeitsbewijs. Met een onduidelijke of ongeschikte foto is je kaart ongeldig.

    • Zodra je de kaart hebt aangevraagd wordt deze naar het adres gestuurd, dat je in Studielink hebt aangegeven. Dit gebeurt altijd de week nadat je de kaart hebt aangevraagd. 
    • Heb je voor het eerst een kaart aangevraagd, dan moet deze online worden geactiveerd. Dit is mogelijk tot 1 mei 2021. Log  hiervoor in op mijnuvapas.nl en kies bij kaartopties voor 'Kaart activeren'. Je kaart is nu klaar voor gebruik. Zolang jouw kaart niet is geactiveerd, kun je met deze kaart niet (betaald) printen en (betaald) gebruik maken van koffie- en overige betaalautomaten.
    • Als je een vervangende kaart hebt aangevraagd  kan je deze niet online activeren. Dit moet bij één van de servicepunten gebeuren.
      Let op! Door de coronamaatregelen zijn de meeste servicepunten gesloten. Het activeren kan pas als de servicepunten weer geopend zijn. Neem een geldig identiteitsbewijs mee voor activatie (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten vind je hieronder. De aangepaste openingstijden vind je hier:  Corona: Gebouwen en faciliteiten.
    • Heb je een adres in het buitenland opgegeven? Dan ontvang je een bericht via e-mail wanneer en bij welk servicepunt je de collegekaart kunt ophalen. Je hebt hiervoor een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten vind je hieronder.
  • Waar gebruik je je collegekaart voor?
    • om je te legitimeren voor onderwijs en studiecentra op alle UvA-locaties. 
      Let opvoor tentamens worden alleen ID, paspoort of rijbewijs gezien als geldige identiteitsbewijzen.
    • om boeken te lenen bij de universiteitsbibliotheek
    • om toegang te krijgen tot fietsenstallingen en parkeergarages in geval van parkeerautorisatie.
    • om korting te krijgen bij o.a. het Universitair Sport Centrum (USC) en CREA.
    • om te betalen bij: 
      - automaten voor warme en koude dranken en snoep
      - printers
      - bibliotheekbalies (naast pinnen)
      - cateringlocaties
  • Wat kun je doen bij verlies of diefstal van je collegekaart?
    • Je kunt je collegekaart blokkeren via mijnuvapas.nl (nieuw venster), op REC B/C/D en bij de balie van de Bibliotheek.
    • Vraag op mijnuvapas.nl (nieuw venster) een nieuwe collegekaart aan (betalen via iDeal). Een nieuwe collegekaart kost €15,- in verband met productie, administratie- en verzendkosten. Met je nieuwe kaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed (als er geen tegoed is afgehaald).
    • Je ontvangt per e-mail bericht wanneer je je nieuwe collegekaart kunt ophalen.
    • Een teruggevonden kaart  laat je deblokkeren door contact op te nemen met de Servicedesk via 020 525 1403 of servicedesk-fs@uva.nl
    • Is je kaart gestolen en heb je een proces-verbaal? Blokkeer je kaart zo snel mogelijk en ga met je proces-verbaal naar een van de servicepunten om gratis een nieuwe collegekaart aan te vragen. Met je nieuwe collegekaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed als er geen tegoed is afgehaald.

Contact Servicedesk Facility Services (FS)

T: 020 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl
WhatsApp: 06 48347669 (Ma t/m vrij 9.00 - 17.00 uur)

Formulieren voor facilitaire diensten

Een aanvraag doen of storing melden? De status van je melding(en) bekijken? Ga naar www.uva.nl/fs-meldingen (nieuw venster).