Informatie

Actuele informatie over de demonstraties vind je op uva.nl/demonstratiesExterne link.

Informatie

Fonds vanwege oorlog in Gaza

Laatst gewijzigd op 02-05-2024 12:14
De woede en verbijstering onder UvA-studenten en medewerkers over het verlies van levens en de verwoesting van de educatieve infrastructuur in Gaza is groot. De UvA biedt hulp via een fonds.

De UvA heeft daarom een fonds ingericht om hulp te bieden. We doen dat op verschillende manieren. UvA-studenten uit de Palestijnse gebieden of Israël die vanwege de oorlog in geldnood zijn gekomen, bieden we financiële hulp. Daarnaast willen we studenten en wetenschappers uit Gaza de mogelijkheid geven om aan de UvA te komen studeren en werken. Tegelijkertijd start een verkenning voor een structureel fonds voor wetenschappers in oorlogsgebieden.

Acute hulp bij geldnood

UvA-studenten uit de Palestijnse gebieden of Israël die vanwege de oorlog in geldnood komen, bieden we financiële hulp.

Criteria voor een aanvraag

Je staat ingeschreven als student aan de UvA, je kan aantonen dat je voordat je aan de UvA kwam studeren woonachtig was in de Palestijnse gebieden of Israël en bestaande regelingen zijn niet op jou van toepassing en er is aantoonbare financiële nood, gerelateerd aan de oorlog tussen Israël en Hamas. Studenten kunnen tot 1 juli 2024 een beroep doen op het fonds.

Een aanvraag doen

Een studentendecaan helpt je met de aanvraag. Samen kijken jullie wat er nodig is. Maak een afspraak.

Verkenning voor toekomstige hulp

We starten nu met een verkenning van de manier waarop we de andere vormen van hulp over de lange termijn het beste kunnen aanbieden. Hierover volgt later meer informatie.

Doneren

Het bedrag uit het fonds is tot stand gekomen met de hulp van donaties uit die gemeenschap. Het College van Bestuur verdubbelt het opgehaalde bedrag.

Je kunt hier doneren in het fonds: IBAN NL56INGB0005030111 t.n.v. Universiteit van Amsterdam onder vermelding van 'steun academische gemeenschap'.