student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?

Bestuursbeurs aanvragen als bestuurslid van een studentenorganisatie

Dirk Gillissen

Bestuursbeurs aanvragen als bestuurslid van een studentenorganisatie

Laatst gewijzigd op 09-04-2025 18:11
Ben je een bestuurslid van een erkende vereniging, stichting of studentenorganisatie? Je komt misschien in aanmerking voor een bestuursbeurs.
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of

Een bestuursfunctie vergt soms zoveel tijd dat je studievertraging oploopt. De bestuursbeurs is bedoeld als tegemoetkoming hiervoor.

Aanvraagprocedure

 Let op: deze procedure loopt vanaf april 2025 anders dan voorheen.

  1. Eén van de bestuursleden dient een gezamenlijke aanvraag in via de aanvraaglink.
  2. Vervolgens ontvangt elk individueel bestuurslid een link om de persoonlijke gegevens door te geven. Hieronder volgt alle benodigde informatie.

Voor wie

Om in aanmerking te komen moet je in het bestuur zijn van:

  • Een studentenvereniging
  • Een studievereniging
  • Een studentenstichting
  • Een overige studentorganisatie (zoals een redactie)

Erkende studentenorganisatie

De studie-, studentenvereniging of studentenorganisatie waarvan je in het bestuur zit moet door de UvA erkend zijn in het kader van de Regeling Profileringsfonds.

Individuele voorwaarden

Naast bestuurslid te zijn van een erkende studentenorganisatie moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je bent in het bestuursjaar ingeschreven als voltijdstudent.
  • Je betaalt het wettelijk collegetarief aan de UvA. Uitgezonderd zijn studenten die vanwege hun non-EU nationaliteit het instellingstarief betalen, of studenten die collegegeldvrij besturen. Ook is het belangrijk dat je het collegegeld direct aan de UvA betaalt – dus niet middels een Bewijs Betaald Collegegeld van een andere onderwijsinstelling.
  • Je hebt voorafgaand aan het bestuursjaar voldaan aan de BSA norm van de studie waarvoor je ingeschreven staat. 
  • Je hebt tijdens je inschrijving aan de UvA nog geen 24 maanden aan financiering via een bestuursbeurs ontvangen.

Hoeveel (beurs)maanden kun je aanvragen?

In de actuele lijst erkende studentenorganisaties is ook te zien hoeveel beursmaanden zijn toegekend aan jouw organisatie. Deze toekenning is onder meer afhankelijk van het ledenaantal en de omvang van de bestuursactiviteiten.

Dit betekent dat binnen jouw organisatie, het bestuur onderling het totaal aantal (beurs)maanden verdeelt waarop het recht heeft, en dit invult op het verdeeldocument. Check daarom vooraf of iedereen aan de individuele eisen voldoet, want het verdeelformulier kan niet meer gewijzigd worden nadat dit is ingestuurd.

Zit je in een bestuur dat niet aan het begin van het studiejaar wisselt maar gedurende het studiejaar, houd dan rekening met het volgende:

  • het totaal aantal (beurs)maanden waarop het bestuur in het studiejaar recht hebt, moet over beide besturen verdeeld worden
  • als je bestuurstermijn over twee academische jaren is verdeeld, moet je twee keer een beurs aanvragen: voor de (beurs)maanden waarop je in het ene studiejaar recht hebt, en voor de resterende maanden waarop je in het volgende studiejaar recht hebt.

Vergoeding

Per toegekende (beurs)maand ontvang je €327.

Hoe dien je een aanvraag in?

Een aanvraag bestaat uit twee stappen:

  • Één bestuurslid – bijvoorbeeld de voorzitter – dient eerst het gezamenlijke aanvraagformulier in namens alle bestuursleden en geeft hierin de bestuursleden op (inclusief jezelf als indiener).
    • Voor een aanvraag zijn de volgende documenten vereist:
      • Bewijs lidmaatschap bestuursleden via een uittreksel KvK (Handelsregister Kamer van Koophandel®).
      • Een door het hele bestuur ingevuld en geaccordeerd verdeelformulier (pdf) (onderlinge verdeling van het totaal aantal beschikbare (beurs)maanden).
    • Belangrijk: dien de gezamenlijke aanvraag ruim voor de deadline in, ook als jullie nog niet beschikken over het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Je kunt dit document nog aanvullen tot uiterlijk 1 december.
    • Ga naar het Gezamenlijk aanvraagformulierExterne link.
  • Alle bestuursleden, inclusief de indiener van het gezamenlijke verzoek, ontvangen een nieuwe aanvraaglink voor de individuele verzoeken. Daarbij geef je jouw persoonlijke gegevens en jouw persoonlijke rekeningnummer op (niet die van de organisatie). Aan de hand van deze verzoeken controleren we de individuele voorwaarden.

Deadline indienen aanvraag

Dien de individuele beursaanvraag in tussen 1 september en (uiterlijk) 1 november aan het begin van het studiejaar waarin je in het bestuur zit. We verzoeken je dringend om tijdig, zo snel mogelijk na 1 september, het gezamenlijke verzoek in te dienen zodat alle bestuursleden op tijd de individuele aanvraag kunnen indienen. Alleen bestuursleden van besturen met een (afgesproken) afwijkende bestuurswissel dienen de aanvraag later in, maar uiterlijk binnen 2 maanden na de wissel.

Wat gebeurt er na je aanvraag?

Nadat je een aanvraag hebt ingediend ontvang je een bevestiging via e-mail.

  • Wordt je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je een beschikking via e-mail. Binnen enkele weken ontvang je het geldbedrag (in één keer of maandelijks) op je rekening.
  • Wordt je aanvraag afgewezen? Dan ontvang je een beschikking op je e-mailadres. In de beschikking staat een bezwaarclausule.

Uitbetaling

Beurzen van 1 tot en met 5 (beurs)maanden worden aan het eind van het bestuursjaar in één keer uitbetaald. Beurzen van 6 (beurs)maanden of meer worden per maand uitbetaald gedurende het bestuursjaar.

Contact

Bestuursbeurs aanvragen Studenten Services

Contactgegevens