Tentamenperiode (16-26 oktober): langere openingstijden en extra studiezalen

Gepubliceerd op 09-10-2023
De eerste tentamenperiode van het nieuwe collegejaar komt eraan. Daarom biedt de Bibliotheek extra studieplekken en ruimere openingstijden. Het P.C. Hoofthuis is voor het eerst in het weekend geopend, en op Roeterseilandcampus zijn er 800 extra studieplekken beschikbaar. Bovendien is er weer ruimte voor gezelligheid: op dinsdag 24 oktober vindt het UB Diner weer plaats.

Tijdens de tentamenperiode is het vooral belangrijk om van tevoren te weten welke locatie het minst druk is. De Bibliotheek heeft drukte-indicatoren die een live weergave geven van de bezetting van alle ruimtes met studieplekken.

Zie voor de gewijzigde openingstijden en drukte-indicatoren de studieplekkenpaginaExterne link en houd de informatieschermen op de campus in de gaten voor de extra studiezalen. Voor het boeken van samenwerkruimtes of studiekabinetten, zie MapiqExterne link, informeer bij je studievereniging of aan de bibliotheekbalie.

Universiteitskwartier, 460 meer studieplekken in het weekend

Het P.C. Hoofthuis zal voor het eerst in het weekend openblijven.
Het P.C. Hoofthuis zal voor het eerst in het weekend openblijven. Afbeelding: Marta Adsarias

Het P.C. Hoofthuis zal voor het eerst in het weekend openblijven. In totaal zijn er 460 extra studieplekken beschikbaar op 21 en 22 oktober van 09.00 uur tot 21.00 uur. Toegang is alleen mogelijk op vertoning van een geldige UvA studentenpas.

REC V, 800 extra studieplekken

Op Roeterseilandcampus wordt gebouw V vrijgemaakt als studieruimte. Meer dan 818 extra studieplekken zijn beschikbaar van maandag 23 t/m donderdag 26 oktober, met uitgebreide openingstijden: van 08.00 uur tot 20.00 uur.

Toegangsbeleid aangescherpt

Tijdens tentamenperiodes geldt een aangescherpt toegangsbeleidExterne link. Houd er rekening mee dat de Bibliotheek alleen toegankelijk is met een geldige UvA studenten- of medewerkerskaart.

Begeleide studiesessies tijdens tentamenperiode

Begeleid studeren doe je in teamverband in de speciale Focus Room of online.
Begeleid studeren doe je in teamverband in de speciale Focus Room of online. Afbeelding: iStock

Wil je optimale focus tijdens de tentamenperiode? Dan kun je je opgeven voor begeleide studiesessies. Deze vinden plaats elke dag van 16 t/m 26 oktober van 10:00 tot 22:00 uur onder leiding van een studentenhost.

Begeleid studeren doe je in teamverband in de speciale Focus Room (kamer C.1.01) van de UB Singel, of online in een Microsoft Teams-omgeving. Een speciaal team van hosts en begeleiders staat voor je klaar en leidt de studiesessies in goede banen.

Er wordt gewerkt met een vaste dagindeling met, naast studeren, ruimte voor pauzes, reflectie, samenwerken en informatie delen.

Geef je opExterne link

Schuif aan bij het UB Diner

Afbeelding: Marta Adsarias

Op dinsdag 24 oktober is het weer tijd voor het UB Diner.

Het diner is geïnspireerd op het oudste kookboek 'Eenen seer schoonen ende excellenten coc-boeck' (eerste druk uit 1593). Samen met conservator Charlotte Kleyn nemen we een kijkje in de elitekeuken van de late middeleeuwen. In een korte pubquiz komt ook jouw eigen kennis van pas en kun je met een goede neus een exemplaar van het kookboek winnen.

De inloop begint om 18:00 uur en het diner zal naar verwachting tot 19:30 uur duren. De kosten voor dit speciale diner bedragen 5 euro.

Reserveer je kaartjeExterne link

Bibliotheek UvA

Heb je een algemene vraag over de voorzieningen, diensten, studieplekken of locaties van de Bibliotheek? Vraag het de Bibliotheek!

Medewerkers van de Bibliotheek