Commissie voor ethiek in onderzoek

Laatst gewijzigd op 25-06-2024 15:02
Als student kun je te maken krijgen met ethische kwesties tijdens je onderzoek. Binnen elke faculteit is er minstens een commissie die hier advies over geeft.

Er zijn verschillende redenen waarom je advies zou moeten inwinnen bij een commissie voor ethiek:

• Maatschappelijke afwegingen: Het is belangrijk om te beoordelen of je onderzoek in lijn is met ethische normen die gelden in de samenleving.
  • Rechtszekerheid: Je moet nagaan of je onderzoek mogelijk tot juridische consequenties kan leiden en hoe je deze risico's kunt beperken.
  • Risico's van dual use en onbedoeld gebruik van resultaten.