Summer school The History of the Book

Summer School The History of the Book

Gepubliceerd op 19-07-2023
Zit je liever in de boeken dan op het strand en heeft dekolonialisatie je interesse, meld je dan aan voor de The History of the Book, de jaarlijkse summer school van het Allard Pierson en de werkgroep Boekwetenschap. Van 21 augustus tot en met 1 september zijn er workshops over thema’s die raken aan boekgeschiedenis, met dit jaar speciale aandacht voor de dekolonisatie van erfgoedcollecties.
  • Kosten: 25 euro voor studenten (normaal tarief: 50 euro)
  • Workshops kunnen los of als serie worden gevolgd
  • Locatie: Allard Pierson
  • Voertaal: Nederlands, m.u.v. de workshop van Malcolm Walsby op 29 augustus

Voor een volledig overzicht van alle workshops en toegangskaarten ga je naar de website van het Allard PiersonExterne link

Een nieuw perspectief

Tijdens de eerste week bieden verschillende experts nieuwe perspectieven op objecten die in een koloniale context zijn ontstaan of verworven. Er wordt ingegaan op de opkomst van het gedrukte boek in Nederlands-Indië, de verbeelding van Suriname in prenten en afbeeldingen, het archiveren van het werk van theatermakers van kleur in theatercollecties van het Allard Pierson, en nog veel meer.

In de tweede week staan allerlei verschillende thema’s rond boekgeschiedenis centraal. Je hoort over hoe je oude boeken kunt taxeren, hoe je sociale media kan gebruiken om over bijzondere boeken te vertellen en je kan leren over illustraties in middeleeuwse handschriften en vroegmoderne boeken.