UvA op plek 58 van de wereld in QS World University Rankings

Gepubliceerd op 09-08-2022 14:00
De Universiteit van Amsterdam bezet dit jaar een wereldwijde plaats 58 in de World University Rankings 2023 en is daarmee – net als vorig jaar – de hoogste genoteerde Nederlandse universiteit.

De UvA daalt drie plaatsen ten opzichte van vorig jaar; de UvA stond toen 55ste. In de editie 2022-2023, die op woensdag 8 juni is gepubliceerd, behoort de UvA tot de 4% van hoogst beoordeelde instellingen.

QS keek in totaal naar 2.462 instellingen uit zo’n 100 landen en rangschikte er 1.422. De ranglijst wordt opgesteld aan de hand van zes indicatoren: academic reputation (40%), employer reputation (10%), citations per faculty (20%), faculty/student ratio (20%), international faculty (5%) en international students (5%). De ‘citations per faculty’ zijjn aan de UvA de sterkste indicator.

Voor het elfde jaar op rij voert het Massachusetts Institute of Technology (MIT) de ranglijst aan. Op plaats 2 en 3 staan respectievelijk de University of  Cambridge en Stanford University. De Nederlandse universiteiten zijn zoals elk jaar goed vertegenwoordigd met zeven universiteiten in de top 200. Naast de UvA heeft ook de TU Delft een positie in de top 100 (plaats 61).

Rankings by Subject

In april publiceerde QS de World University Rankings by subject 2022Externe link. Hierin staat de UvA in 29 disciplines in de wereldwijde top 100 en staat het vakgebied Communication & Media Studies aan de UvA wereldwijd op nummer 1 en Dentistry aan ACTA op plaats 2 van de wereld.

Bekijk de volledige ranglijstExterne link

Lees meer over de UvA in internationale rankingsExterne link