Adeela Ashraf (26) over Meet your Mentor

Adeela Ashraf - Master Computer Science
Laatst gewijzigd op 09-10-2023 16:12
Adeela Ashraf

Waarom deed je mee aan Meet your Mentor?

Het programma biedt begeleiding door professionals voor voornamelijk studenten met een niet-westerse achtergrond. Dergelijke begeleiding ben ik niet eerder tegengekomen - zeker niet in de academische omgeving. Ik heb een niet-westerse achtergrond, en de unieke begeleiding sprak mij aan om mijn stap naar de arbeidsmarkt te bespoedigen.

Waarom heb je je aangemeld?

Destijds was ik bezig met het afronden van mijn master in Computer Science. Als vervolgstap sprak een PhD doen mij erg aan, al voelde dit als het klimmen van een enorme berg: Ben ik wel goed voorbereid? Is waarin ik mij wil verdiepen duidelijk genoeg? Zal ik mij er wel thuisvoelen? Ik had enorme baat aan inzicht van een professional. Ik werd gekoppeld aan een mentor met wie ik hierover heel goed kon sparren.

Wat was je grootste uitdaging/worsteling?

Alhoewel ik wel wist welke kant ik op wilde, twijfelde ik erg aan mijzelf. Je kan dit ook wel het Imposter Syndroom noemen. Ik vond het erg moeilijk om te reflecteren op mijn sterke punten en te zeggen: Ik kan de berg beklimmen. De sessies met mijn mentor hebben veel twijfels weggehaald, ik kijk er op een veel nuchtere wijze naar en heb meer zelfvertrouwen gekregen.

En wat heb je geleerd (over jezelf)?

Ik heb veel geleerd: Van een goede CV en motivatiebrief opstellen tot wat ik kan verwachten bij een PhD. Eén van de belangrijkste punten die ik heb geleerd is comfortabel zijn met niet alles weten, ook al ben je uiteindelijk een professional. Door met je beste kennis aan de slag te gaan leer je juist wat wel (of niet) werkt, en dat is ook leerzaam. Dat gaat zelfs terug naar mijn spreektaal, ik heb geleerd om zekerder te zijn in de manier hoe ik mij verwoord. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik durf te solliciteren voor een PhD, wat eerst niet zo was. Ik ben mijn mentor hier erg dankbaar voor.