Ben je benieuwd hoe gezinsrelaties zich ontwikkelen en ben je met name geïnteresseerd in kinderwens en keuzes rondom ouderschap bij pluriseksuele, trans/gender en non-binaire jongvolwassenen? Dan is dit symposium met twee lezingen gegeven door twee internationale sprekers over deze onderwerpen echt iets voor jou! Kom luisteren en verbreed je blik op diversiteit in gezinsvorming!
Ben je een student (bachelor en master) Pedagogische en Onderwijswetenschappen of student aan de Universitaire Pabo van Amsterdam, dan kun je voor het bijwonen van dit symposium 1 colloquiumpunt verdienen. De lezingen zijn in het Engels en daardoor extra aantrekkelijk voor studenten van de mastertrack Youth at Risk en studenten van de Research Master Child Development and Education.
NB: Het symposium staat ook open voor studenten van andere afdelingen van de Universiteit van Amsterdam en ook voor andere belangstellenden die niet aan de Universiteit van Amsterdam verbonden zijn.
Door: Prof. Dr. Jorge Gato (Faculty of Psychology and Education Sciences at Porto University, Portugal)
Ondanks groeiende acceptatie en wettelijke vooruitgang, ervaren LGBTQ+-personen nog steeds obstakels bij het stichten van een gezin. Dit is met name het geval voor pluriseksuele en trans/gender diverse mensen. In deze lezing worden opvallende inzichten gedeeld uit een internationaal onderzoek (o.a. Portugal, VK, Israël en Polen) naar de ouderschapswensen, -intenties en -routes van LGBTQ+-personen en er wordt met name ingegaan op pluriseksuele en trans/gender jong volwassenen. We gaan in op hoe cultuur, gender en partnergeslacht hun keuzes beïnvloeden.
Door: Prof. Dr. Fiona Tasker (School of Psychological Sciences, Birkbeck University of London, UK)
In de Pedagogiek worden gezinnen vaak op één moment in de tijd bestudeerd. Maar gezinsbanden zijn dynamisch: ze veranderen en evolueren – soms worden ze hechter, soms worden ze ingewikkelder. Zeker voor LGBTQ+ jongeren kunnen deze relaties uitdagend zijn, vooral als ze botsen met traditionele verwachtingen rondom gender en familie. In deze lezing worden de resultaten besproken van een onderzoek waarin vijf non-binaire jongvolwassenen (22-30 jaar) uit het Verenigd Koninkrijk geïnterviewd zijn over hun familie van herkomst, hun huidige relaties en hun ideeën over gezinsvorming in de toekomst. Daarbij gebruikten we een creatieve, visuele gezinsmappingoefening om hun ervaringen tastbaar te maken. Met behulp van de levenslooptheorie van Elder (1998) – die gezinsrelaties beschouwt als ‘verbonden levens’ – laten we zien hoe familiebanden zich ontwikkelen, en hoe deze verweven zijn met persoonlijke keuzes, genderidentiteit en toekomstbeelden, zoals het (al dan niet) krijgen van kinderen.
Meld je aan via de volgende link: https://uva.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_0UhCZ6L8L4CsIJMExterne link
Colloquiumcategorie: Lezingen en congressen