Informatie

De vakaanmelding is weer open. Je kunt je tot 16 juni, 13:00 uur aanmelden voor vakken voor semester 1 van 2025-2026.

student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Informatie

De vakaanmelding is weer open. Je kunt je tot 16 juni, 13:00 uur aanmelden voor vakken voor semester 1 van 2025-2026.

Colloquiumpunten

Presentation Master's thesis - Anne Voorhoeve - Brain & Cognition

Colloquiumpunten

Presentation Master's thesis - Anne Voorhoeve - Brain & Cognition

Laatst gewijzigd op 11-06-2025 14:32
Invloed CZS-stimulantia, CZS-depressiva en ADHD-symptomatologie op cognitief functioneren en cognitief herstel
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of
event-summary.start-date
16-06-2025 11:00
event-summary.end-date
16-06-2025 12:00
event-summary.location

Roeterseilandcampus - Gebouw C, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: GS.05. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.

Achtergrond: Middelenverslaving is een bekend risicofactor voor cognitieve stoornissen. Cognitieve stoornissen hebben een negatieve invloed op behandeling. Het effect op cognitie verschilt per verslavingstype. Daarnaast lopen mensen met aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) een verhoogd risico op het ontwikkelen van een middelenverslaving, wat een extra relevante invalshoek vormt voor onderzoek. Inzicht in de cognitieve verschillen is van belang voor effectievere behandelingen.

Doel: Huidig onderzoek onderzocht het cognitief functioneren en -herstel bij mensen met een centraal zenuwstelsel (CZS)-stimulantia-verslaving versus een centraal zenuwstelsel (CZS)-depressiva-verslaving, en de invloed van comorbide aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD)-symptomatologie.

Methode: 47 deelnemers werden gemeten met de Montreal Cognitive Assessment (MoCA) bij aanvang van de behandeling (T1) en na drie weken abstinentie (T2). ADHD-symptomatologie werd vastgesteld met de ASRS of DIVA-5. De data werden geanalyseerd met een ANCOVA en een repeated measures ANOVA.

Resultaten: Er werd geen significant verschil gevonden in het cognitief functioneren of het cognitief herstel tussen de verslavingsgroepen. Bij deelnemers met een verslaving zonder ADHD-symptomatologie was het cognitief functioneren meer aangedaan dan bij mensen met een verslaving met ADHD-symptomatologie. Cognitief herstel trad enkel op bij mensen met een verslaving zonder ADHD-symptomatologie.

Conclusie: Het verslavingstype hing niet samen met cognitief functioneren of -herstel in de vroege abstinentiefase. Wel blijkt ADHD-symptomatologie samen te hangen met minder aangedaan cognitief functioneren, en trad cognitief herstel alleen op bij deelnemers zonder ADHD-symptomatologie. Deze bevindingen benadrukken het belang van verder onderzoek naar de rol van ADHD op cognitie bij middelenverslaving.