Op 8 en 9 juni zijn de meeste UvA-gebouwen en voorzieningen dicht ivm Pinksteren. Sommige UB-locaties blijven openExterne link.
Op 8 en 9 juni zijn de meeste UvA-gebouwen en voorzieningen dicht ivm Pinksteren. Sommige UB-locaties blijven openExterne link.
Roeterseilandcampus - Gebouw G, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: GS.05. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.
Kind Autonoom Lesgeven (KAL), is een manier van lesgeven waarbij leerlingen meer autonomie en verantwoordelijkheid krijgen in het leerproces. Hoewel KAL in het rekenonderwijs wordt geassocieerd met positieve uitkomsten voor de leerling, past niet iedere leraar dit toe. Huidige studie onderzocht in hoeverre rekenonderwijservaring, reken-zelfvertrouwen en rekenangst samenhangen met de overtuigingen van leraren dat KAL passend is in de rekenles, met name of reken-zelfvertrouwen de relatie tussen rekenonderwijservaring en KAL medieert. Aan dit kwantitatieve, cross-sectionele onderzoek namen 168 Nederlandstalige (toekomstige) basisschoolleraren uit Nederland en Vlaanderen deel. De TBS (Stipek et al., 2001), de MAST (Ganley et al., 2019) en socio-demografische variabelen werden uitgevraagd. Mediatieanalyse liet zien dat het licht positieve effect van rekenonderwijservaring op KAL volledig werd gemedieerd door reken-zelfvertrouwen (b = .02, 95% BI [.003, .042]). Deze resultaten suggereren dat het belangrijk is om reken-zelfvertrouwen te vergroten en zo het gebruik van KAL te vergroten. In de toekomst is het goed om niet alleen vakkennis, maar ook zelfvertrouwen in de rekenvaardigheden te vergroten.