student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Maan van Lente - Ontwikkelingspsychologie

Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Maan van Lente - Ontwikkelingspsychologie

Laatst gewijzigd op 27-06-2025 16:42
De mediërende rol van vroege maladaptieve schema’s in de relatie tussen ouderlijke kritiek en sociale angst
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of
event-summary.start-date
30-06-2025 14:30
event-summary.end-date
30-06-2025 15:30
event-summary.location

Roeterseilandcampus - Gebouw JK, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: JK B11. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.

In dit onderzoek is gekeken of vroege maladaptieve schema’s (EMS) de relatie tussen ouderlijke kritiek en sociale angst mediëren bij jongvolwassenen. EMS zijn diepgewortelde negatieve overtuigingen over zichzelf, anderen en de wereld, die zich veelal ontwikkelen in de kindertijd als reactie op negatieve interacties met primaire verzorgers, in combinatie met individuele temperamentkenmerken.  Aan de hand van een vragenlijstenonderzoek onder 176 Nederlandse jongvolwassenen (18-30 jaar) werd gemeten of ouderlijke kritiek, EMS en sociale angst samenhangen en of er een mediatie is. De resultaten lieten zien dat hogere niveaus van ouderlijke kritiek en EMS samenhangen met verhoogde sociale angst. Ook werd er een volledige mediatie gevonden. Vooral het schema-domein ‘disconnectie en afwijzing’ bleek een sterke verklarende factor. Dit onderzoek toont aan dat sociale angst mogelijk voortkomt uit diepgewortelde negatieve overtuigingen, ontwikkeld in de kindertijd. De bevinden bieden aanknopingspunten voor schematherapie, gericht op het versterken van verbondenheid en zelfwaardering bij jongvolwassenen.