Roeterseilandcampus - Gebouw JK, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: JK B11. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.
Reken-wiskundeangst onder jongeren is een urgent probleem. Volgens PISA (2022) vreest de helft van de vijftienjarigen slechte cijfers voor wiskunde, 40% is bang om te zakken en 25% voelt zich hulpeloos. Deze angst ontstaat vaak al op de basisschool en kan de rekenprestaties negatief beïnvloeden. In de VS is aangetoond dat de rekenangst van basisschoolleerkrachten samenhangt met lagere prestaties van hun leerlingen. In Nederland en België is hierover echter nog weinig bekend.
Dit onderzoek brengt reken-wiskundeangst en leerkrachtovertuigingen van (aankomend) leerkrachten in kaart en onderzoekt hoe deze samenhangen, met bijzondere aandacht voor onderwijservaring. Met behulp van vragenlijsten, waaronder een recente vertaling van de Teacher Belief Scale (TBS), zijn data verzameld over overtuigingen, rekenangst, ervaring en achtergrondkenmerken. Er zijn diverse analyses uitgevoerd om te onderzoeken of de structuur van overtuigingen overeenkomt met eerder onderzoek, of reken-wiskundeangst hiermee samenhangt, en of ervaring gerelateerd is aan meer reformgerichte overtuigingen en minder rekenangst.