Informatie

De vakaanmelding is weer open. Je kunt je tot 16 juni, 13:00 uur aanmelden voor vakken voor semester 1 van 2025-2026.

student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Informatie

De vakaanmelding is weer open. Je kunt je tot 16 juni, 13:00 uur aanmelden voor vakken voor semester 1 van 2025-2026.

Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Donna van der Meer - Klinische Psychologie

Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Donna van der Meer - Klinische Psychologie

Laatst gewijzigd op 12-06-2025 10:16
Identificatie met en functies van niet-suïcidale zelfverwonding (NSSI): Een gendervergelijkend onderzoek
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of
event-summary.start-date
17-06-2025 15:00
event-summary.end-date
17-06-2025 16:00
event-summary.location

Roeterseilandcampus - Gebouw G, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: GS.11. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.

Niet-suïcidale zelfverwonding (NSSI) is een urgent gezondheidsrisico, en onderzoek naar het onderwerp is van belang voor verbeterde preventie en behandeling. Het huidige onderzoek heeft als doel om adolescenten en jongvolwassenen op basis van genders te vergelijken in hun identificatie met NSSI en in de functies die zij als relevant ervaren voor hun NSSI. 310 participanten (202 vrouwen, 36 mannen, 72 genderqueer personen) vulden een online vragenlijst in, deze bestond uit de Inventory of Statements About Self-injury (ISAS) en een single-item measure met betrekking tot identificatie met NSSI. Resultaten van een chi-kwadraattoets voor samenhang suggereren dat genders niet van elkaar verschillen in identificatie met NSSI. ANOVA’s werden uitgevoerd voor de twee overkoepelende functieschalen (intra- en interpersoonlijk) en voor de dertien onderliggende functies van de ISAS. Genderqueer personen scoorden significant hoger op de intra persoonlijke functieschaal en op de functies ‘zelfverzorging’ en ‘anti-dissociatie/opwekken van gevoelens’. Het huidige onderzoek exploreert de rol van gender in identificatie met NSSI, een onderwerp dat een nieuw perspectief biedt op NSSI. Daarnaast biedt het onderzoek meer duidelijkheid over de functies van NSSI, een onderwerp met tegenstrijdige resultaten in de bestaande literatuur. De onderzoeksresultaten dragen bij aan een duidelijkere klinische presentatie van NSSI.