Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Medische informatiekunde

Medische informatiekunde

Is het mogelijk om mensen te waarschuwen vóórdat ze ziek worden? Hoe lossen we de wachtlijstproblematiek op? Is digitale registratie van patiëntengegevens wel veilig? Hoe zorgen we ervoor dat de juiste patiënt de juiste medicatie krijgt in een ziekenhuis met duizenden patiënten? Een medisch informatiekundige fungeert als spin in het web. Of het nu een arts, patiënt of ICT-er betreft, jij begrijpt hun wensen en problemen omdat je dezelfde taal spreekt. Met jouw kennis ben je in staat om complexe interdisciplinaire invalshoeken te combineren en dwarsverbanden te leggen. Dit leer je niet alleen in de collegebanken, maar ook op de werkvloer.

Wegens een grote wijziging van het curriculum van de bachelor Medische informatiekunde kunnen wij in het studiejaar 2019/2020 (dus voor studenten die in 2018/2019 met Bèta-gamma zijn begonnen) geen major aanbieden. Wil je toch graag Medische informatiekunde studeren? Neem dan contact op met een IIS studieadviseur. 

Majorfactsheet

Met de overgang naar de major is het fijn om te weten  hoe de praktische zaken bij de major geregeld zijn en wat er verandert voor jou als student. Lees daarom de informatie die we hebben verzameld in de factsheet die je via onderstaande link kunt vinden:

Aansluitende masters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een master die inhoudelijk aansluit. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

De master Medical Informatics is de aansluitende master voor deze major.

Ervaring van een BG student

Anna (heeft na BG een schakeltraject Medische informatiekunde gedaan, voordat dit als major bestond)

"Waar banken en winkelketens al jaren geleden informatietechnologie omarmden, is de gezondheidszorg nog niet overal gedigitaliseerd. Dat is geen wonder, want de zorg verschilt fundamenteel van online winkelwagentjes. Er is veel variatie: patiënten met dezelfde ziekte zijn toch verschillend, een radiologie-afdeling werkt heel anders dan een revalidatiekliniek. Daarnaast hebben we te maken met onzekerheden; risico op een ziekte, kans op succesvolle behandeling. Ten slotte gaat het in de zorg om mensenlevens, wat grote zorgvuldigheid en hoge veiligheid vereist.

Ondanks dat heeft medische informatiekunde grote potentie. Computers hebben grote rekenkracht en kunnen enorme hoeveelheden informatie opslaan en analyseren. Met telecommunicatie kunnen artsen samenwerken, of op afstand contact houden met een patiënt. Met behulp van data analyse kunnen we tot nieuwe inzichten komen en patiëntzorg verbeteren. Met machine learning kunnen computers enorme hoeveelheden informatie analyseren, en omzetten in nuttige informatie. Wearables kunnen sommige patiëntengroepen helpen hun ziekte te monitoren.

In de gezondheidszorg is behoefte naar medische informatici – bruggenbouwers die begrijpen hoe de zorg in elkaar zit, maar ook kennis hebben van wat mogelijk is met informatietechnologie. Een wijs docent van mij zei ooit “Medische informatiekunde is alles met computers, behalve programmeren”. Hiermee bedoelde ze dat het doel van de studie niet is om een volledig elektronisch patiëntendossier te programmeren; het gaat erom dat je programmeertaal kan lezen, algoritmes kan begrijpen en daardoor een programmeur kan instrueren. Binnen de studie medische informatiekunde kan je je, met projecten en stages, specialiseren: je kunt onderzoeken doen waarbij je wel veel programmeert of data analyseert, maar je kan ook projecten doen rondom gedragsverandering, gamification, technologische innovatie of klinisch onderzoek.

Omdat je zowel medische vakken krijgt als vakken over informatica en medische informatiekunde, kan je problemen vanuit verschillende hoeken kritisch bekijken. Past een innovatie in de workflow van een arts, zonder veel extra tijd te kosten? Wie moet verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van een nieuw ICT-systeem: de Raad van Bestuur of de ICT-afdeling? Welke artsen zijn betrokken bij een diabetespatiënt en welke informatie hebben zij nodig?

Het bijzondere van deze major vind ik dat het heel concreet is. Het gaat om problemen die je in het dagelijks leven overal (in kranten) ziet. Het is toegepast: doel van technologische innovatie is om de patiënt gezonder te maken, de arts te ondersteunen of beide.
Ik heb verschillende onderzoeksmethoden geleerd. Hoe bepaal je of jouw geniale app-idee een levensvatbare start-up kan opleveren? Hoe kun je onderzoeken welk ziekenhuis de beste zorg levert? (en is dat wel betrouwbaar?) Wat is atriumfibrilleren? Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een computersysteem? Hoe kan je met machine learning voorspellen welke ziekes een patiënt in de toekomst krijgt? Welke behandelingen vergoedt je basisverzekering en waarom?

Aan deze vragen zie je dat het vakgebied erg interdisciplinair is: het draait voortdurend om problemen waarbij patiënten, artsen, programmeurs, verzekeraars en technologiebedrijven bij betrokken zijn. Er worden onderzoeksmethodes uit de economie, de psychologie, de biostatistiek gebruikt.

Houd je van analytisch denken, vind je de vraagstukken in de gezondheidszorg interessant en ben je geïntrigeerd door wat computers (niet) kunnen? Kom een keer meelopen bij Medische informatiekunde en check deze site voor meer informatie. De studieadviseurs kunnen je meer vertellen over het precieze programma: een afwisseling van medische vakken (geneeskundige processen en basisprincipes), informatiekunde (databases, software ontwerpen) en  het grensvlak daarvan (het ontwikkelen van een medische innovatie; data-analyse). Bij deze vakken doe je regelmatig groepswerk rondom een project, maar krijg je ook de kans bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen te schrijven.

Toen ik nog bèta-gamma deed, kreeg ik altijd de vraag “En wat word je daar dan mee?” Bij Medische informatiekunde kan ik daar nog steeds niet een eenduidig antwoord opgeven (veel keus!), maar de kans dat je een baan krijgt is enorm: de meeste masterstudenten hebben al voor hun afstuderen een contract getekend. Veel bedrijven en instellingen hebben interesse: van consultancy (Furore, Gupta, KPMG) tot innovatieve bedrijven (Philips, Apple, FocusCura, Ksyos) tot onderzoeksinstanties tot bedrijven en instellingen in de zorg (ziekenhuizen, verzekeraars), tot softwareontwikkelaars (Epic, Chipsoft), maar natuurlijk kan je ook verder gaan in de academische wereld als promovendus."

Studieplannen