Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Major Business Administration

De major Business Administration wordt gekenmerkt door een interdisciplinaire benadering van organisatorische vraagstukken. Binnen ondernemingen moeten leidinggevenden keuzes maken bij ingewikkelde economische vraagstukken en thema’s als toenemende concurrentie, het organiseren van (logistieke) processen, de aanschaf en het gebruik van informatietechnologie, het aantrekken van noodzakelijke financieringsbronnen, en het werven van goed en bekwaam personeel. Dit vraagt van leidinggevenden niet alleen kennis en vaardigheden op het terrein van economie, maar ook van psychologie, politicologie, sociologie en rechten.

Business Administration is de tak binnen de economische wetenschap die zich met die combinatie van vakgebieden bezighoudt. De studierichting Business Administration wordt gekenmerkt door deze interdisciplinaire benadering van organisatorische vraagstukken. Daarmee krijg je als bedrijfskundige een gedegen kennis van en kijk op het functioneren van organisaties.

Met de overgang naar de major is het fijn om te weten  hoe de praktische zaken bij de major geregeld zijn en wat er verandert voor jou als student. Lees daarom de informatie die we hebben verzameld in de factsheet die je via onderstaande link kunt vinden:

Aansluitende masters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een aansluitende master. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

De master Business Administration is de aansluitende master voor deze major. Kijk voor meer informatie hier.

Ervaring van een BG-student

Pauline De Ly (start BG 2017):

Na net de keuze gemaakt te hebben om Bèta-Gamma te gaan studeren, stond daar alweer een nieuwe keuze voor de deur: een major kiezen. Zo heb ik uiteindelijk gekozen voor Bedrijfskunde (nu Business Administration). Dit was wel even gek. Waar Bèta-Gamma zo’n hechte en relatief kleine groep is, kom je bij Bedrijfskunde in een massastudie terecht. Pluspunt is dat zij daardoor een andere opbouw hebben waar iedereen het eerste halfjaar altijd in dezelfde werkgroep zit. Toevallig had ik mij ook telkens voor dezelfde werkgroep ingeschreven, waardoor ik met dezelfde mensen kwam te zitten en leuke mensen heb leren kennen. Daarbij voel je je misschien soms verdwaald in de massa, maar ik vond het juist ook mooi dat ik mijzelf uit die massa onderscheidde door vanuit Bèta-Gamma te komen. De studie bedrijfskunde zelf is eigenlijk nog heel breed. Zo heb je vakken zoals ‘Marketing’ en ‘Organisational Behaviour’, maar ook meer de bèta kant bij ‘Finance’ en ‘Accounting’. Het best zou ik Bedrijfskunde omschrijven als een combinatie tussen strategie, financiën en de menselijke kant. Deze combinatie is dan ook wat mij het meest aantrok en wat je aan het eind van ieder vak terugzag. Zo kreeg je wat mij betreft een steeds uitgebreider beeld van het geheel van het bedrijfsleven. Verder komen er bij Bedrijfskunde enorm veel gastsprekers van grote bedrijven langs, doe je hier opdrachten voor en kan je met hen netwerken. Binnen de major is vrij veel keuzeruimte (27EC), wat maakt dat er ruimte is voor óf een minor in een andere richting óf het uitbreiden van je vakkenpakket met bedrijfskundige vakken in de richting die jou interesseert. Ik heb gekozen voor het laatste. Ik heb onder andere gekozen voor ‘Human Resource Management’, ‘Retail Marketing’, ‘Corporate Social Responsibility’ en ‘Consulting Methods’. Zo zie je dat er nog veel verschillende takken te kiezen zijn rondom het bedrijfsleven zoals duurzaamheid of consultancy. Voor het laatste semester moet je een specialisatie kiezen waar je tevens je scriptie in schrijft. Ik heb gekozen voor ‘Management in the Digital Age’ wat super interessant was, omdat het des te relevanter was tijdens het begin van de Covid-19 crisis. Binnen dit thema heb ik mijn scriptie geschreven over ‘The Causes of Customer Delight: The Differences between One- and Five- Star Hotels’. Hierbij heb ik reviews van Tripadvisor met behulp van Webscraping en codering geanalyseerd en gekeken hoe deze verschillende hotels hierop hun strategie kunnen aanpassen. Deze combinatie van marktonderzoek, strategie en consumenten psychologie spreekt mij enorm aan en daarom heb ik besloten om de master 'Business Admnistration' met track 'Consumer Marketing' te starten. 

Studieplannen