studenten tijdens examen

5 vragen over tentamens

Gepubliceerd op 06-10-2023 10:00
Kan ik meedoen aan de herkansing? Moet ik me afmelden voor een tentamen als ik niet kom? In dit artikel beantwoorden we 5 veel voorkomende vragen over tentamens.

Hoe meld ik me aan voor een tentamen?

Als je aangemeld bent voor een vak, ben je automatisch aangemeld voor het tentamen. Je kunt dit controleren in GLASS. Voor sommige vakken kun je een tentamen maken zonder het vak te volgen. Je meldt je dan zelf aan voor de optie TGOW  (Tentamen Geen Onderwijs) van dit vak in GLASS. Maar voor de meeste vakken is deze optie er niet. Of deze mogelijkheid er is kun je zien in GLASS.

Hoe meld ik me aan voor een herkansing?

Ben je aangemeld voor het vak, dan ben je ook aangemeld voor de herkansing. Het maakt niet uit of je aan de eerste kans mee hebt gedaan. Voor eerstejaarsvakken is dat net iets anders. Hier geldt een aanwezigheidsplicht om aan de herkansing mee te mogen doen. In de studiegids kun je per vak zien hoe het werkt.

Hoe meld ik me af voor een tentamen?

Je kunt je niet afmelden voor een tentamen, alleen voor het vak. Wil je niet meedoen aan het tentamen maar wel aan de herkansing? Laat dan je aanmelding voor het vak staan. Als je ziek bent tijdens het tentamen, kun je deelnemen aan de herkansing.

Kan ik herkansen voor een hoger cijfer?

Je kunt meedoen aan de herkansing als je bent aangemeld voor een vak. Het maakt niet uit of je aan de eerste tentamenkans hebt deelgenomen en welk cijfer je toen hebt gehaald. Maar het laatst behaalde cijfer telt. Ook al is dat lager dan het eerder behaalde cijfer.

Wat betekent NAP op mijn cijferlijst?

Ben je aangemeld voor een vak maar heb je niet meegedaan aan de tentamens? Dan krijg je de melding NAP in SIS en op een ongeschoonde cijferlijst. Dit staat voor niet aanwezig met poging. Een NAP heeft geen effect op de cum laude-regeling en wordt niet vermeld op je diploma.

Meer weten? Bekijk de pagina over tentamens en herkansingen.