Workshop

Thuis op de campus? Perspectieven op diversiteitsbeleid en de bestrijding van racisme en hedendaags exotisme

Laatst gewijzigd op 13-03-2024 11:26
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom, thuis en gerespecteerd voelt op de campus. Maar ondanks goede bedoelingen achter diversiteitsdenken, blijft het gevoel van isolement en anders zijn voor velen een dagelijkse realiteit. Tijdens de Week tegen Racisme organiseert het Central Diversity Office een interactieve workshop voor alle UvA-studenten en medewerkers over racisme en exotisme.
18-03-2024 17:30
Einddatum
18-03-2024 21:00

Oudemanhuispoort D.009

In deze workshop nodigen we sprekers, gasten en performers uit om in gesprek te gaan over o.a. racisme, hedendaags exotisme en verschillende vormen van othering (het definiëren en verzekeren van iemands eigen identiteit en positie door het distantiëren van een ander, vaak op basis van een groepskenmerk).

Daarnaast biedt een aangepaste versie van de voorstelling De Waarheidscommissie Nederland van toneelgroep DEGASTEN een historische context met het fenomeen mensentuinen als vertrekpunt. Samen kijken we naar de effecten van deze praktijken en verkennen we de rol van onderwijs, onderzoek en beleid in het vergroten van de 'sense of belonging' voor leden van onze UvA gemeenschap.

• Welkom en introductie, Machiel Keestra, UvA Central Diversity Officer
  • Gastspreker Dr. Mieke Lopes Cardozo, UvA Faculteit Maatschappij en Gedrag
  • Theatervoorstelling 'De Waarheidscommissie Nederland' door toneelgroep DEGASTEN. Ruimte voor reflectie en dialoog na afloop

Tijdens het programma maken we ruimte voor deelnemers die hun vasten willen verbreken.