Welke opleiding volg je?
Informatie voor
[ ingeschreven studenten ]
Welke opleiding volg je?
Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Corinne Graaf - klinische ontwikkelingspsychologie

Laatst gewijzigd op 06-06-2024 11:51
Stress heeft geen Modererend Effect op de Relatie tussen Beweging en Leren bij Universiteitsstudenten
Toon informatie voor jouw opleiding
Nu zie je algemene informatie op deze site. Kies je opleiding om ook informatie te zien die specifiek voor jouw opleiding geldt, zoals deadlines, regelingen en contactgegevens.
Welke opleiding volg je?
Startdatum
14-06-2024 13:00
Einddatum
14-06-2024 14:00
Locatie

Roeterseilandcampus, gebouw: G, straat: nieuwe achtergracht 129-b, zaal: GS.05

In dit onderzoek zijn aan de hand van data van 50 universiteitsstudenten twee effecten bestudeerd: het effect van beweging tijdens het leren op het onthouden van de geleerde informatie en het modererende effect van waargenomen stress op deze relatie. Daarbij is gecontroleerd voor de mate van voorkennis die de studenten hadden over het onderwerp van de podcast (de covariaat). Tijdens dit onderzoek luisterden de studenten naar een podcast waarbij de helft van de studenten op een hometrainer fietste (de experimentele conditie) en de andere helft op een stoel zat (de controleconditie). Middels een geheugentest werd de kennis over de informatie uit de podcast getest. De resultaten toonden significante effecten van zowel de conditie als de covariaat. De geheugentest werd beter gemaakt door de studenten die niet hadden gefietst (vergeleken met de studenten die wel hadden gefietst) en door studenten die vooraf meer kennis hadden over het onderwerp van de podcast. De resultaten toonden echter aan dat er geen sprake was van een modererend effect van stress. Dus of universiteitsstudenten de laatste tijd nu veel of weinig stress hadden ervaren: ze bleken niet beter te leren wanneer ze bewogen tijdens het kennis vergaren. Het is daarom niet aan te raden om studenten tijdens lessen te laten bewegen terwijl ze kennis opdoen.