Keti Koti Dialoogtafel

Laatst gewijzigd op 30-05-2024 11:30
Doe mee met de Keti Koti dialoogtafel op woensdag 26 juni. Keti Koti betekent “gebroken ketenen” in het Sranangtongo en is een feestdag die op 1 juli de afschaffing van de slavernij viert in Suriname en de Nederlandse Antillen in 1863. Alle studenten en medewerkers zijn van harte welkom bij deze dialoogtafel om ons gedeelde slavernijverleden te herdenken.
26-06-2024 18:30
Einddatum
26-06-2024 21:00

Science Park, Main Hall

De Keti Koti dialoogtafel is een traditie waarbij we met elkaar stilstaan bij de omgang met de gevolgen van het Nederlandse koloniale en slavernijverleden. Dit doen we door met elkaar persoonlijke ervaringen, emoties en inzichten te delen in relatie tot het dialoogthema dat specifiek voor deze bijeenkomst bepaald is: ‘van toeschouwer naar daadkracht’.

Tijdens de dialoog wordt een gezamenlijke maaltijd gegeten die herinnert aan het slavernijverleden. Aan het begin en aan het eind worden rituelen uitgevoerd die verwijzen naar de slavernij. Tussen de gesprekken door zingt het koor Fri Yeye treur- en bevrijdingsliederen die gezongen werden op de plantages ten tijde van de slavernij. Met deze dialoogbijeenkomst willen de stichting Keti Koti Tafel en de Universiteit van Amsterdam bijdragen aan het bestrijden van vooroordelen, discriminatie en het versterken van wederzijdse empathie en compassie.

Daarnaast geeft de Keti Koti dialoogtafel een goede gelegenheid om te reflecteren op situaties in de wereld waar mensen niet vrij zijn en gedurende hun levens te maken krijgen met racisme, discriminatie en onderdrukking. Die situaties kunnen bovendien soms ook op onze campus sterke betrokkenheid en reacties oproepen. In dat licht vinden we het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan over toeschouwers, rechtvaardigheid en zinvol activisme.

Deze Keti Koti Tafel wordt aan alle medewerkers en studenten aangeboden door het Centrale Diversity Office in samenwerking met Stichting Keti Koti Tafel. De Keti Koti Tafel vindt plaats in een breder perspectief van gefaciliteerde dialogen, waaronder de huidige Campus Dialogues lunch sessies.