Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

E-mail voor studenten

E-mail voor studenten

Zodra je ingeschreven staat aan de UvA, kun je gebruik maken van een UvA e-mailadres in Microsoft 365 (voornaam.achternaam@student.uva.nl). Dit e-mailadres wordt automatisch voor je aangemaakt.

Toegang

Je gebruikersnaam is hetzelfde als je e-mailadres en je wachtwoord is hetzelfde als dat van je UvAnetID. Om in te kunnen loggen, moet je de eerste keer dat je het UvA e-mailadres gebruikt, een tweestapsverificatie instellen. Lees hier hoe je tweestapsverificatie instelt.
Als je je uitschrijft als student, blijft het UvA e-mailadres nog 3 maanden geldig en kun je e-mails ontvangen en versturen. Hierna wordt je UvA-mailaccount afgesloten.

E-mail als officieel communicatiekanaal

De UvA beschouwt e-mail als een officieel communicatiekanaal. Controleer daarom regelmatig je UvA-mailbox of je privé-e-mailadres. Anders loop je allerlei relevante informatie over je opleiding mis.  

Let op:

Maak je gebruik van Hotmail, Live Mail of MSN Mail als privé-e-mailadres? Dan bestaat de kans dat e-mails die de UvA je stuurt in de 'spam'-map terecht komen. Bekijk deze map geregeld en markeer de UvA als vertrouwde afzender.

Automatisch doorsturen

Via het UvA e-mailadres worden mails automatisch doorgestuurd naar het privé-e-mailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Deze forward kun je ook uitzetten (en dat adviseren we ook, omdat doorsturen soms foutmeldingen geeft). Lees onder 'Automatische forward stopzetten' op deze pagina hoe je dat doet.

Het UvA e-mailadres gebruiken:

  • Automatische forward stopzetten

    De mails die je ontvangt in je UvA-mailbox worden automatisch doorgestuurd naar je privé-e-mailadres. Vind je dit oké? Dan hoef je niets te doen. Wil je deze forward uitzetten? Ga dan naar de instellingen van je account en klik op 'Mijn gegevens'. Op deze pagina kun je het automatisch doorsturen van e-mails uitschakelen. Zo kun je e-mails van je studie en je privé-e-mail gescheiden houden.

    Studenten zonder inschrijving kunnen automatisch doorsturen niet uitzetten. Pas als je definitief bent ingeschreven, is deze optie beschikbaar.

  • Mijn e-mailadres bevat een spelfout of ik wil mijn naam aanpassen, hoe doe ik dat?

    Aanpassen e-mailadres

    In bepaalde gevallen is het mogelijk om je e-mailadres aan te (laten) passen, bijvoorbeeld als je je naam officieel hebt veranderd of als er een spelfout in je naam staat.

    Daarnaast komt het heel soms voor dat het format van je e-mailadres niet wenselijk is, bijvoorbeeld als je meerdere officiële achternamen hebt, waarvan je er slechts één wilt gebruiken of als je initialen een onwenselijk woord spellen.

    Aanpassen e-mailadres vanwege naamsverandering of spelfout

    E-mailadressen worden automatisch aangemaakt aan de hand van je voornamen, initialen en achternaam zoals deze in Studielink staan. Als er een spelfout staat in je voor- of achternaam of als je je naam officieel veranderd hebt, moet dit dus eerst in Studielink worden aangepast. Log hiervoor zelf met je DigiD in in Studielink. De synchronisatie van Studielink naar onze ICT-systemen vindt vervolgens ’s nachts plaats, dus het kan ca. 24 uur duren voordat je naam goed in onze systemen staat. 

    Heb je geen toegang tot Studielink of is je inschrijving buiten Studielink om geregeld? Neem dan contact op met de Central Student Servicedesk (CSSD).

    Om daarna ook je e-mailadres aan te passen volg je deze stappen:

    • Open een browser en ga naar de webpagina id.uva.nl/details
    • Log hier in met je UvAnetID en je bijbehorende wachtwoord;
    • Controleer of je gegevens goed zijn ingevuld en scroll naar beneden;
    • Onderaan de pagina staat je huidige e-mailadres met daaronder de knop ‘Genereer je e-mailadres’. Als je hierop klikt wordt je huidige e-mailadres vergeleken met de gegevens uit Studielink.

    Komen deze gegevens niet met elkaar overeen, dan wordt er automatisch een nieuw e-mailadres aangemaakt op basis van de meest recente gegevens uit Studielink. Je krijgt hier nog de optie het e-mailadres te accepteren of af te wijzen*. Als je dit nieuwe e-mailadres accepteert wordt je oude e-mailadres automatisch naar een alias omgezet in je account. Zo loop je geen communicatie mis. Het nieuwe e-mailadres wordt daarna automatisch als je primaire e-mailadres ingesteld.

    NB. Het controleren of het e-mailadres beschikbaar is en het verwerken ervan kan ca. 5 minuten duren. In de tussentijd vragen we je de webpagina niet te verversen.

    Het synchroniseren van je nieuwe e-mailadres tussen alle ICT-systemen duurt maximaal 24 uur. In de tussentijd blijf je gewoon bereikbaar via het oude e-mailadres dat als alias is toegevoegd.

    *Heb je het automatisch aangemaakte e-mailadres afgewezen omdat het toch nog niet de juiste gegevens bevat, of heb je hier een andere vraag over? Neem dan contact op met Servicedesk ICTS.

    Aanpassen e-mailadres vanwege het format

    In uitzonderlijke gevallen worden verzoeken voor het aanpassen van het format van je e-mailadres in behandeling genomen, bijvoorbeeld als je graag één of meerdere achternamen of initialen uit je e-mailadres wilt laten verwijderen. Dien hiervoor een verzoek in bij Servicedesk ICTS.

  • Verzendlimiet

    Je kunt maximaal 250 adressen per uur mailen. Dat kan één bericht zijn met 250 adressen in de to/cc/bcc, of meerdere berichten met minder geadresseerden. Een distributielijst of groep uit het gedeelde adresboek geldt als één geadresseerde. Als je over dit limiet gaat, krijg je een "Message delayed" melding en kun je niet meer mailen. Vastgehouden berichten worden automatisch verstuurd als het limiet is verstreken. Daarna kun je weer gewoon mailen.

  • Software

    Je kunt de volgende software gebruiken om je e-mail mee te lezen:

     
    Desktop/Laptop Mobiel/Tablet Internet browsers
    Outlook 2016 en hoger Outlook Mobile iOS Chrome
    Outlook for Mac 2016 en hoger Outlook Mobile Android MS Edge
      Exchange ActiveSync in iOS 11 en hoger MS Internet Explorer

    N.B. Andere software kan werken, maar wordt niet officieel ondersteund.

  • Privacy

    Ik wil geen gebruikmaken van Microsoft 365 en heb bezwaar tegen het feit dat mijn gegevens naar Microsoft 365 gaan. Wat kan ik doen?

    Alle e-mail die de UvA naar je stuurt, wordt automatisch doorgestuurd naar je privé-e-mailadres. Als je dat zo wilt houden, hoef je niet in te loggen op Microsoft 365. Zolang je het UvA-studentenmailadres niet communiceert, betreft het uitsluitend e-mail van de UvA naar jou. De contracten met Microsoft voldoen aan de AVG en er is geen 'opt-out' mogelijk. Als je je hier niet in kunt vinden, kun je contact opnemen met avg@uva.nl.

Vragen?

Voor support kun je contact opnemen met de Servicedesk ICT Services:

Servicedesk ICT Services

E: servicedesk-icts@uva.nl
T: +31 (020) 525 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur
uva.nl/icts-selfservice