Informatie

De openingstijden van de UB op 18, 19 en 20 mei kunnen afwijken. Ga naar uva.nl/studieplekExterne link voor actuele informatie.

Informatie

Studentenraadsverkiezingen 2024

Gepubliceerd op 13-05-2024 10:00
Vandaag zijn de studentenraadsverkiezingen gestart! Je hebt tot en met komende vrijdag om je stem uit te brengen. Door te stemmen bepaal jij welke partijen er plaatsnemen in de studentenraden en welke partijen jou vertegenwoordigen bij het bestuur van de UvA. Dit jaar doneert de UvA bovendien € 1,- per stem aan het goede doel. Jouw stem heeft dus impact!

Hoe kun je stemmen?

Je kunt stemmen via stem.uva.nl of via de officiële stemoproep die je op de eerste dag van de verkiezingen ontvangt. Je kunt stemmen van maandag 13 mei 09.00 tot en met vrijdag 17 mei 23:59.

Op wie kun je stemmen?

Voor de hele UvA is er de Centrale Studentenraad (CSR). Daarnaast heeft elke faculteit een Facultaire Studentenraad (FSR). Je hebt stemrecht voor de CSR en de FSR van de faculteit(en) waar je studeert. Hier vind je een overzicht van de partijen waar jij op kunt stemmen.

In totaal doen er dit jaar vijftien partijen mee aan de verkiezingen, waarvan er zeven strijden voor de zetels in de CSR. Per faculteit verschilt het aantal partijen die meedoen. Weet jij nog niet op welke partij je wilt stemmen? In de KieswijzerExterne link ontdek je aan de hand van 29 stellingen welke partij het beste bij je past.

Impact van je stem

De studentenraden overleggen met het College van Bestuur en de decanen en hebben instemmings- en adviesrecht. Zij kunnen dus écht het verschil maken in belangrijk dossiers. Door te stemmen bepaal jij welke partijen er plaatsnemen in de studentenraden en welke partijen jou vertegenwoordigen bij het bestuur van de UvA. Nog niet overtuigd?

Dit jaar doneert de UvA € 1,- aan Artsen Zonder Grenzen per uitgebrachte stem. Door te stemmen draag je dus eenvoudig bij aan een sterke democratie binnen de UvA én aan het goede doel. Maak gebruik van je stemrecht!