Informatie

Bekijk de nieuwe studieresultatenpagina. Weer een stap richting de juiste info op één plek

Welke opleiding volg je?

Tweestapsverificatie

Laatst gewijzigd op 12-08-2022
De UvA vindt veilig studeren erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld. Tweestapsverificatie is beveiliging door een extra inlogstap.
Toon informatie voor jouw opleiding
Nu zie je algemene informatie op deze site. Kies je opleiding om ook informatie te zien die specifiek voor jouw opleiding geldt, zoals deadlines, regelingen en contactgegevens.
Welke opleiding volg je?

Zo werkt tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee wordt een extra check gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Microsoft 365 activeer je eenmalig tweestapsverificatie.

Instellen van tweestapsverificatie

Doorloop de stappen om tweestapsverificatie in te stellen op je mobiele telefoon:

  1. Log inExterne link met je UvA-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Volgende tot er een QR-code verschijnt
  3. Download nu de Microsoft Authenticator-app uit de App Store of de Google Play Store
  4. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op Account Toevoegen > Werk- of School-account > Scan QR-code
  5. Scan de QR-code die op je laptop wordt weergegeven en klik op je laptop op Volgende
  6. Je ontvangt een aanmeldverzoek als test, keur deze goed.
  7. Klik op de website op 'Volgende' en 'Gereed'

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigenExterne link of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruikenExterne link voor verificatie.

Verificatie door te worden gebeld

Ben je visueel beperkt of download je liever geen apps? Kies tijdens de registratiewizard voor de optie Telefoon. Je wordt gebeld en gevraagd om de #-toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen. 

Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app. Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt. 

Problemen met verifiëren

  • Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan. 
  • Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in,Externe link verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  • Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud en log in. 
  • Werkt je tweestapsverificatie toch nog niet correct, ga dan naar https://id.student.uva.nl, kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud, login en kies voor Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud.

Contact

Servicedesk ICT Services

De Servicedesk ICT Services helpt bij vragen en problemen op het gebied van ICT.

Contactgegevens

De ICT Servicedesk is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

phoneBellen+31 (0)20 525 1402