Information

Most UvA buildings and facilities will be closed for Whitsun on 8 and 9 June. Some library locations will remain openExternal link.

student.uva.nl
What is your study programme?
UvA Logo
What is your study programme?
Information

Most UvA buildings and facilities will be closed for Whitsun on 8 and 9 June. Some library locations will remain openExternal link.

Colloquium credits

Presentatie Masterthese - Roos Krabbendam - Ontwikkelingspsychologie

Colloquium credits

Presentatie Masterthese - Roos Krabbendam - Ontwikkelingspsychologie

Last modified on 05-06-2025 13:26
Samen sterker: De invloed van sociale skills en verbondenheid op academische motivatie bij vroegtijdige schoolverlaters
Show information for your study programme
What is your study programme?
or
event-summary.start-date
11-06-2025 11:30
event-summary.end-date
11-06-2025 12:30
event-summary.location

Roeterseilandcampus - Gebouw G, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: GS.05. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.

Veelal wordt verondersteld dat jongeren die goed in hun vel zitten, meer gemotiveerd zijn voor school. Maar hoe komt dit precies? En hoe zit dit bij jongeren die zijn uitgevallen binnen het onderwijs? In hoeverre speelt het sociale netwerk – binnen én buiten school – een rol in hun academische motivatie?

In dit onderzoek staat de relatie tussen sociale skills, gevoelens van verbondenheid en academische motivatie centraal, specifiek bij vroegtijdige schoolverlaters. De studie richt zich op het verkennen van hoe sociale constructen in verschillende contexten – zoals sociale skills en verbondenheid – samenhangen met academische motivatie. Daarbij wordt onderzocht of de invloed van deze contexten verschilt, en of sommige sociale domeinen sterker gerelateerd zijn aan academische motivatie dan andere.

Het onderzoek werd uitgevoerd binnen Almeerkans, een interventie in Almere die zich richt op jongeren die moeite hebben met het behalen van hun diploma binnen het voortgezet onderwijs. Door inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van deze interventie en in de mogelijke onderliggende constructen, kan worden bijgedragen aan een beter begrip van wat deze jongeren nodig hebben. Deze inzichten kunnen uiteindelijk helpen om de interventie gerichter vorm te geven en beter aan te sluiten op de behoeften van deze bijzondere doelgroep.