Voorzitter FSR over de verkiezingen

Gepubliceerd op 25-04-2024
Van maandag 13 tot en met vrijdag 17 mei 2024 vinden de Studentenraadsverkiezingen 2024 plaats. We vroegen FSR voorzitter Maas Hermes over het afgelopen jaar en de aankomende verkiezingen.
Maas Hermes, voorzitter FSR 2024

Hoe kijk je terug op afgelopen jaar bij de FSR?

Voor mij was afgelopen jaar als raadslid en voorzitter van de FSR een enorm leuke ervaring! Na drie jaar voltijds studeren was ik wel toe aan een ander soort werk. Aangezien ik altijd al wel geïnteresseerd was in de organisatie van het onderwijs hier op Science Park, paste het heel goed om in de raad te gaan. Eenmaal in de raad merkte ik al snel met hoeveel dingen je betrokken wordt. Als student ervaar je je studie op een relatief passieve manier: Je volgt vakken, maakt tentamens, en uiteindelijk haal je je diploma. Wat er allemaal achter de schermen gebeurd krijg je vaak niet heel veel van mee. Dit was dit jaar anders voor mij. Je komt er snel achter dat er veel aspecten van je studie dynamisch zijn. Elk jaar worden er overal kleine aanpassingen gemaakt om het onderwijs zo goed mogelijk te maken. Dit geldt ook voor Science Park als plek, waar continu verbeteringen en faciliteiten worden geïntroduceerd.  Om de stem van de studenten in deze processen te mogen vertegenwoordigen is iets wat ik met veel genoegen heb gedaan. Ik heb er ook ontzettend veel van geleerd. Van bestuurstechnische dingen op het niveau van zowel studenten als docenten, tot meer politieke vaardigheden, zoals hoe je bepaalde dingen binnen een organisatie gedaan wil krijgen. Als laatste wil ik benadrukken dat het ongelooflijk leuk sociaal werk is. Het aantal leuke mensen met wie je samen werkt hebben dit jaar het echt waard gemaakt, zowel binnen als buiten de raad. Ik kan gerust zeggen dat Science Park een ontzettend fijne plek is om organisatorisch werk te doen vanwege de mensen met wie je samen werkt.

Kun je iets vertellen over de kandidaatstelling voor de FSR?

Dit jaar hebben we een goed aantal studenten dat zich kandidaat stelt voor de FSR, wat ik erg mooi vind om te zien! De studentenraad is voor de meeste iets wat helaas onder hun radar blijft, wat zonde is als je beseft wat voor een belangrijke functie het heeft binnen de organisatie van de UvA. Dat er veel mensen in de raad willen volgend jaar zegt hopelijk ook wat over de motivatie van de raadsleden. Een raad werkt goed als de mensen die erin zitten een passie hebben voor het werk dat je erin doet. Een beetje gezonde competitie kan hier ook echt wel bij helpen. Als twee studenten moeten vechten om een zetel, betekent dat vaak wel dat ze een bepaalde visie hebben over hoe Science Park een nog betere plek kan worden. Die visie zorgt ervoor dat een studentenraad veel kan bereiken in een jaar. Ik ben zelf erg benieuwd naar de verkiezingen, en wie het allemaal lukt een zetel te bemachtigen!

Binnenkort zijn de verkiezingen. Waarom is het belangrijk dat studenten gaan stemmen?

Het stemmen voor de studentenraad is enorm belangrijk, al hebben de meeste studenten dat niet door (ik zelf de eerste twee jaar van mijn studie ook niet...). Alhoewel studenten het over veel dingen wel met elkaar eens zijn, zijn er altijd grote verschillen in visie tussen de twee raadsleden. Het is belangrijk om als studentenraad focus te hebben op het verbeteren van bepaalde aspecten, en waar je die focus op legt, heeft iedereen een andere mening over. Het is daarom belangrijk dat je op iemand of een partij stemt die de focus op diezelfde dingen wil leggen. Ik zou daarom ook aanraden om, naast de kieswijzer, ook eens te praten met wat partijleden tijdens de campagneweek. Het is heel vet dat het zo toegankelijk is om direct in contact te komen met de verkiesbare. Je kan hierdoor heel snel er achter komen of iemand jouw mening deelt, en dus jouw stem verdiend! Naast dit hoop ik dat Science Park dit jaar meer betrokken is bij de verkiezingen. Vorig jaar waren wij de faculteit met een van de laagste stempercentages... Ik wil laten zien dat Science Park óók op dit vlak beter is dan andere faculteiten, en hoop daarom dat wij dit jaar het hoogste kiespercentage hebben. Stemmen dus!

Hoe kunnen studenten straks stemmen?

Van 13 t/m 17 mei krijgen alle studenten een mail om te gaan stemmen. Dat is heel simpel, met een paar klikken stem je op de partij die jou vertegenwoordigd. Aanstaande maandag worden de kieslijsten bekend, dus dan kun je zien op wie je kan stemmen. Kijk dan van tevoren waar de partijen voor staan of kom in de week van de verkiezingen een praatje maken om te kijken welke partij jou het beste kan vertegenwoordigen.

Meer over de verkiezingen