Studenten voor de uitgang van het Roeterseilandcomplex

UvA-studenten winnen ECHO Award voor inzet kansengelijkheid

Gepubliceerd op 15-01-2024
Op 7 december wonnen UvA-studenten Saadullah Shehadeh (Geneeskunde) en Shahram Malouki (Privaatrecht) een ECHO Award 2023. Ze kregen deze prijs omdat ze zich actief inzetten om uitsluiting in de Nederlandse samenleving tegen te gaan.

Demissionair minister Dijkgraaf reikte de award aan Saadullah en Shahram uit. Zij winnen een volledig verzorgde Summercourse aan UCLA in Los Angeles.

Steentje bijdragen aan kansengelijkheid

UvA-student en ECHO-awardwinnaar Saadullah Shehadeh

Saadullah heeft in 7 jaar tijd een ontwikkeling doorgemaakt van nieuwkomer in een Nederlands asielzoekerscentrum tot honoursstudent geneeskunde. Hij begon ooit op het vmbo en kon door zijn eigen motivatie en de aanmoediging van docenten doorstromen naar de havo en het vwo. Tijdens zijn onlangs afgeronde bachelor Geneeskunde volgde hij ook nog een honoursprogramma. Ook helpt hij mee aan VR-onderzoek op de afdeling hartchirurgie van Amsterdam UMC.

Als mentor begeleidt Saadullah studenten door het selectieproces van Geneeskunde, waardoor diversiteit op medisch gebied wordt bevorderd. Saadullah: ‘Als iemand met een niet-westerse achtergrond heb je toch met een extra drempel te maken. De taal, de cultuur. Je hebt het idee dat je op een andere manier gezien wordt, omdat je afwijkt van de standaard. In een ultracompetitieve wereld als geneeskunde is dat lastig. Ik help daarom middelbare scholieren met de voorbereiding op de selectie bij Geneeskunde. Ik geef ze bijles en advies. En hoop zo mijn steentje bij te dragen aan kansengelijkheid.’

Jongerenvertegenwoordiger bij Politie Nederland

Demissionair onderwijsminister Robert Dijkgraaf met Shahram Malouki

Ook Shahram begon tijdens de middelbare school op het vmbo, maar wilde graag naar de universiteit. Zijn grote motivatie hielp hem zijn havo, vwo én de bachelor Rechtsgeleerdheid cum laude en met honours af te ronden. Shahram: ‘Ik denk dat een goede planning maken cruciaal is. Natuurlijk moet je het in de praktijk uiteindelijk uitvoeren, maar een goede planning is onmisbaar om je doelen te behalen. Kies momenten waarop je maximaal geniet, maar ook momenten waarop je keihard werkt aan het behalen van je doelen.’

Shahram ontving zijn ECHO Award onder andere voor zijn werk als jongerenvertegenwoordiger bij Politie Nederland. Daar speelt hij een actieve rol in het onderzoek naar racisme en discriminatie naar aanleiding van de documentaire De Blauwe Familie. De jury was ook enthousiast over hoe Shahram heeft bijgedragen aan de eerste islamitische studentenvereniging aan de UvA: SV MusaExterne link.

Lees hier het hele interview met Shahram

Over de ECHO Award

De ECHO AwardsExterne link worden elk jaar uitgereikt aan succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting.