UB zaterdag 18 mei om 17:00 uur dicht

Gepubliceerd op 17-05-2024 22:00
Alle gebouwen van de UvA die op zaterdag open zijn, gaan op 18 mei om 17:00 uur dicht. Dit geldt ook voor de UB.

Uit voorzorg heeft de universiteit besloten dat alle UvA-gebouwen die op zaterdag 18 mei open zijn om 17:00 uur sluiten. Ook de bibliotheek. We begrijpen dat dit teleurstellend is, vooral voor degenen die een studieplek in de bibliotheek zochten ter voorbereiding op de tentamenweek. We willen echter benadrukken dat onze prioriteit ligt bij het handhaven van een veilige omgeving voor alle studenten en medewerkers.

Aanleiding is de bezetting van de Oudemanhuispoort afgelopen vrijdag door een kleine groep actievoerders. De UvA was voornemens aangifte te gaan doen, maar door het vrijwillige vertrek is dat uiteindelijk niet doorgezet. De bezetting was tegen half zes afgelopen.

Gelukkig is er geen schade aangericht en we zijn blij dat de actievoerders zelf vreedzaam weer zijn vertrokken. De UvA wil ruimte bieden aan protest en demonstratie maar het bezetten van gebouwen, het opzetten van een tentenkamp en het dragen van gezichtsbedekking zijn hierbij niet toegestaan.

We hopen dat we met elkaar in gesprek kunnen blijven, met respect voor ieders mening en openstaan voor elkaars zorgen en gevoelens.

Veelgestelde vragen

Op uva.nl/demonstratiesExterne link vind je meer informatie en duiding met betrekking tot de demonstraties en over de huidige situatie op de campus.

Waar kan ik terecht als ik me onveilig voel?

Bij acute fysieke bedreiging of noodgevallen

Bel de beveiliging: 020 525 2222

Dit nummer is niet bedoeld voor algemene, niet-acute vragen over veiligheid.

Bij vragen of zorgen

Je kunt op verschillende plekken terecht. Bijvoorbeeld bij de studieadviseur, de studentenpsycholoog of de vertrouwenspersonen. Kijk waar je terecht kunt.

Tot slot worden er op diverse plekken binnen de UvA gesprekken georganiseerd waarin gelegenheid is om te praten over de recente gebeurtenissen. Houd de agenda in de gaten