herbruikbare beker

Test met herbruikbare bekers op P.C. Hoofthuis

Gepubliceerd op 14-04-2023 15:08
Ieder jaar gooien we in Nederland 3 miljard koffiebekertjes weg. Daar komt verandering in: vanaf 1 januari 2024 is namelijk de Single Use Plastics wetgeving van kracht. Het verstrekken van wegwerpartikelen waarin plastic is verwerkt, zoals koffiebekertjes, is vanaf dan verboden. Vooruitlopend op deze nieuwe wetgeving, test de UvA verschillende methodes om de wegwerpbeker te vervangen.

Nieuwe duurzame bekers

Sinds 3 april testen we in het P.C. Hoofthuis herbruikbare bekers. Alle wegwerpbekers uit de koffieautomaten en bij het restaurant zijn daar vervangen door de nieuwe duurzame bekers. Deze moeten weer ingeleverd worden zodat de UvA ze weer schoon kan maken om opnieuw te gebruiken. De komende periode wordt getest of deze methode geschikt is om straks op alle UvA-locaties toe te passen.

Vorig jaar testte de UvA met een methode op basis van een app bij het restaurant op Roeterseilandcampus en bij Café de Krater. Lees hier meer over de uitkomsten van deze pilot.

Door verschillende methodes te testen komen we dichterbij een duurzaam en gebruiksvriendelijk alternatief voor de wegwerpbeker.

Heb je een vraag of een opmerking?

Laat het ons weten via de Servicedesk FS, servicedesk-fs@uva.nlExterne link of bel +31 (0)20 525 1403.