Stapel wegwerpbekers

Weg met de wegwerpbeker

Gepubliceerd op 08-03-2023 17:17
Ieder jaar gooien we in Nederland 3 miljard koffiebekertjes weg. Het kost ontzettend veel grondstoffen om deze bekers te maken. Na gemiddeld 10 minuten verdwijnen ze weer in de vuilnisbak of komen we ze tegen in het zwerfafval. Daar gaat verandering in komen.

Nieuwe wetgeving

Vanaf 1 januari 2024 is de Single Use Plastics wetgeving van kracht. Het verstrekken van wegwerpartikelen waarin plastic is verwerkt (zoals koffiebekertjes) is vanaf dan verboden voor consumptie ter plaatse.

De campussen van de UvA worden gezien als een plek waar ter plaatse wordt geconsumeerd. Ook hier verdwijnen de koffiebekertjes en andere wegwerpartikelen zoals salade bowls en soepbekers uit de restaurants, espressobars en bij de koffieautomaten. Een duurzame ontwikkeling en tegelijkertijd een uitdaging om te zoeken naar het beste alternatief.

De herbruikbare beker

Vytal herbruikbare beker

Facility Services testte in samenwerking met Mission Reuse herbruikbare bekers. Voor en na de zomer deden we een pilot met het systeem Vytal bij het restaurant en Café de Krater op Roeterseilandcampus. Om de Vytal beker te gebruiken download je een app en via deze app wordt de beker aan jou gekoppeld. Als je de beker niet inlevert, wordt er 4 euro van je bankrekening afgeschreven. Bij dit systeem werd 91% van de bekers weer ingeleverd. In 6 weken tijd werden op deze locaties 1.592 minder wegwerpbekers gebruikt en weggegooid. Uit deze pilot bleek dat het downloaden van de app een struikelblok was. Daarom gaan we het komende jaar alternatieven testen op verschillende locaties. Met de uitkomsten daarvan komen we dichterbij een duurzame en gebruiksvriendelijke oplossing.

Studenten Communicatiewetenschap helpen mee

Het beste en meest duurzame alternatief is dat iedereen een eigen herbruikbare koffiebeker meeneemt. Ongeveer 60 studenten van Communicatiewetenschap werken in groepen aan voorstellen voor campagnes om het “Bring your own” principe te stimuleren. We hopen na de zomer met deze uitkomsten een effectieve campagne neer te zetten.