Welke opleiding volg je?
Informatie voor
[ ingeschreven studenten ]
Welke opleiding volg je?

‘Studenten worden door de Amsterdam Law Clinics weerbaarder op de werkvloer’

Gepubliceerd op 13-11-2023 16:00
In de Amsterdam Law Clinics spijkeren masterstudenten niet alleen hun juridische kennis bij, maar leren ze ook hoe je in een professionele omgeving werkt. ‘Daarna kunnen ze beter een toxic werkomgeving herkennen en hun eigen grenzen bewaken’, zegt de nieuwe directeur Elena Deliran.
Toon informatie voor jouw opleiding
Nu zie je algemene informatie op deze site. Kies je opleiding om ook informatie te zien die specifiek voor jouw opleiding geldt, zoals deadlines, regelingen en contactgegevens.
Welke opleiding volg je?

Voor wie het nog niet weet: wat zijn de Amsterdam Law Clinics?

‘Het onderwijs in de Amsterdam Law Clinics is vergelijkbaar met het lopen van een stage. Je doet praktijkervaring op en werkt onder begeleiding van een expert aan echte zaken van algemeen belang. Het gáát dus echt ergens over. Je werk in een team van 3 tot 6 studenten aan juridische vraagstukken voor echte cliënten. Zo word je niet alleen beter op juridisch inhoudelijke vlak, maar werk je ook aan andere skills zoals presentatievaardigheden, interviewtechnieken, en het schrijven van overtuigende teksten. De clinics zijn er voor alle studenten die waardevolle werkervaring op willen doen en iets willen betekenen voor de samenleving. Het is een omgeving waarin je leert communiceren, feedback geven en krijgen en samenwerken. Je ontwikkelt je op veel vlakken en je bouwt een professioneel netwerk op.’

Hoe ziet het praktijkgedeelte er precies uit?

‘We werken aan echte zaken en dat betekent ook dat er bijvoorbeeld een geheimhoudingsplicht geldt. Met dat ethische aspect leer je in de praktijk omgaan. Je kunt niet zomaar in een studentenhuis of bibliotheek afspreken om het met je teamgenoten over details van de zaak te hebben. Je kunt daarom werken in een speciale clinic room. De zaken waar je aan werkt hebben echt impact. In een eerdere clinic vonden onze studenten hiaten in de wetgeving rondom wapenexport. Dat leidde tot Kamervragen en een artikel in het NRC. Zo worden onderwerpen echt op de agenda gezet.’

Gaat er met jou als directeur nog iets veranderen aan de clinics?

‘Het programma staat al als een huis. Maar we willen het wel inclusiever maken. We horen nu weleens dat studenten zich niet durven aan te melden omdat ze geen hoge cijfers hebben. Dat vind ik jammer, want cijfers vertellen niet het hele verhaal. Je houding en motivatie zeggen voor mij meer dan genoeg. We geloven dat het loslaten van cijfers als toelatingseis niet ten koste gaat van de kwaliteit van het programma. We kijken ook naar de potentie van mensen. Daarnaast willen experimenteren met andere manieren van toetsing die de neurodiversiteit binnen het programma kunnen bevorderen. Reflectie is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de clinics, en een reflectieverslag kun je bij ons ook via een audiobestand of video inleveren.’

Op welke manier groeien studenten door mee te doen aan de clinics?

‘Uit onderzoek blijkt dat studenten die meedoen aan de clinics zich mentaal sterker voelen. Als je net afgestudeerd bent, heb je vaak geen idee hoe dingen gaan op de werkvloer. Tijdens de clinics ontwikkel je je eigen professionaliteit en leer je hoe je constructief samenwerkt en elkaar aan kunt spreken als dingen niet goed gaan. Met die ervaring op zak zal je ook eerder een toxic werkomgeving herkennen en het vertrouwen hebben om je eigen grenzen te bewaken.’