'Het investeren in gewenst gedrag en preventie blijft uiteraard belangrijk. Maar áls het mis gaat, is het belangrijk dat studenten bekend zijn met de mogelijkheid om een melding te doen en hulp in te schakelen’.
In 2022 deden 36 studenten een melding bij de Ombudsfunctionaris: nog geen 0,1% van alle UvA-studenten. Bij de vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen hebben 98 studenten zich gemeld. Samera verwacht dat het aantal in 2023 nog verder zal stijgen: ‘Uit de studentenmonitor en uit landelijk onderzoek weten we dat veel meer studenten ongewenst gedrag ervaren.’
Wanneer ga je naar je studieadviseur of studentendecaan? Wanneer neem je contact op met een vertrouwenspersoon? En waarvoor klop je aan bij de ombudsfunctionaris? Ga naar meer informatie over hulp bij ongewenst gedrag op deze website. In de gedragscode van de UvA (pdf) lees je meer over de gedragsregels bij de UvA.
Binnen de UvA zien we dat vrouwelijke studenten vaker ongewenst gedrag ervaren dan mannelijke en internationale studenten vaker ongewenst gedrag ervaren dan Nederlandse. Het merendeel van de meldingen gaat over agressie en intimidatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag of vastlopen in regelgeving, procedures en beleid.
Zie voor meer informatie ook het jaarverslag van de Ombudsfunctionaris (pdf) en het jaarverslag van de Vertrouwenspersonen (pdf).