Instagram-logo tegen een roze achtergrond

Hackers kijken mee op social media. Pas op met wat je deelt!

Gepubliceerd op 11-10-2023
De cyberdreiging is groot. En cybercriminelen hebben ook universiteiten en jou als doelwit. Ze gebruiken vooral phishing e-mails om je computer of het netwerk van de organisatie te infecteren met virussen en gijzelsoftware. Daarbij spelen ze geraffineerd in op jouw persoonlijke situatie. Hoe ze dat doen? Ze kijken wat jij doet op internet en social media!

Hoe leiden hackers je in de val? Je ziet het in deze filmpjes…

In deze filmpjes zie je hoe hacker ‘Granny Smith’ haar hack op een universiteit voorbereidt. Bekijk de filmpjesExterne link en volg onze tips om te voorkomen dat criminelen met jouw persoonlijke gegevens aan de slag gaan.

Denk goed na over wat je deelt

Deel geen persoonlijke informatie zoals je telefoonnummer, huisadres, e-mailadres of studentennummer. Werk je met gevoelige kennis of technologie? Zet dit dan niet op je LinkedIn-profiel! Vraag ook altijd toestemming als je foto’s op social media wil zetten waar anderen, zoals collega’s, docenten of studenten, opstaan. Denk goed na voordat je informatie deelt, want eenmaal online is informatie moeilijk te verwijderen.
Lees wat je wel of niet online mag delenExterne link

Check de privacy instellingen van je social media accounts

Sommige informatie wil je wel met vrienden en familie delen, maar niet met iedereen. Zo is het bijvoorbeeld niet handig je vakantiefoto’s voor iedereen zichtbaar op social media te zetten. Criminelen weten dan immers ook meteen dat je op vakantie bent. Wie wat ziet, kun je zelf bepalen via de privacy instellingen van je sociale media accountsExterne link. Controleer deze instellingen regelmatig, want ze veranderen voortdurend.
Bepaal wie wat kan zien op jouw sociale mediaExterne link

Pas op met het accepteren van connectieverzoeken op social media

Criminelen maken soms ook nepaccounts en sturen je daarmee verzoekjes om te linken. Accepteer je zo'n verzoek, dan krijgen criminelen toegang tot je netwerk en je profielinformatie die ze kunnen gebruiken voor phishing of identiteitsfraude.
Rapporteer het als iemand zich op sociale media als jou voordoetExterne link

Nog meer tips om jezelf te beschermen tegen gluurders

Wil je jezelf goed tegen gluurders beschermen? Bekijk dan alle tips en het filmpje op de Cybersave YourselfExterne link website. Geef hackers geen kans.

Bekijk de filmpjes: Granny Smith hackt

Granny Smith heeft een lucratieve bijbaan als hacker gevonden en deelt graag haar kennis met jou.
1) Granny Smith #1Externe link: informatie verzamelen over iemand
2) Granny Smith #2Externe link: nepmails versturen
3) Granny Smith #3Externe link: phishing aanval op de universiteit
4) Granny Smith #4Externe link: verberg je sporen!

85% van de hacks is het gevolg van (niet zorgvuldig) menselijk handelen

Maar liefst 85% van de hacks is het gevolg van (niet zorgvuldig) menselijk handelen. Het is dus belangrijk dat je weet wat je kunt doen om jezelf goed te beschermen. Bekijk de tips, zoals bijvoorbeeld ‘Sterke wachtwoorden maken’ op de webpagina Security ICT.

Bron: Chief Information Security Office UvA