Recordaantal_studenten_medischeinformatiekunde

Recordaantal studenten Medische informatiekunde

Gepubliceerd op 15-09-2022 13:21
Een recordaantal studenten start dit jaar aan de bacheloropleiding Medische informatiekunde aan de Faculteit der Geneeskunde (UvA-Amsterdam UMC).

De belangstelling voor de bacheloropleiding Medische informatiekunde is dit studiejaar (2022-2023) enorm toegenomen. “Normaal gesproken hebben we ongeveer 40 studenten per studiejaar. Dit jaar zitten er 76 studenten in de collegebanken”, vertelt opleidingsdirecteur Erik Joukes. In de historie van de opleiding is dit nog niet eerder voorgekomen.

Topopleiding

De extra belangstelling is wellicht te verklaren doordat Medische informatiekunde al een aantal jaar uitstekende resultaten heeft in de Nationale Studenten Enquête. Joukes: “Ook werden we door de Keuzegids uitgeroepen tot beste universitaire ICT-opleiding van Nederland en we ontvingen het predicaat ‘Topopleiding 2022’.”

Datagedreven werken

Medische informatiekunde sluit bovendien naadloos aan op de alsmaar groeiende behoefte aan datagedreven werken en eHealth oplossingen. De carrièrekansen voor afgestudeerden zijn dan ook uitstekend.

Aanpassingen

Hoewel er dit jaar al duidelijk veel meer aanmeldingen waren, is het altijd maar de vraag of studenten ook echt voor deze studie kiezen. De extra studenten betekent wel wat aanpassingen. “Gelukkig is onze vaste collegezaal ingericht voor 117 studenten, maar we gaan wel extra docenten en mentoren werven. Maar dat komt goed. Als opleidingsteam zijn we aangenaam verrast.”