lock your screen sticker

Lock your screen

Gepubliceerd op 24-10-2022 18:43
De vierde week van de Security Maand staat in het teken van het belang van het vergrendelen van je computerscherm, oftewel ‘Lock your screen!’ Zie jij een scherm dat niet vergrendeld is? Plak de sticker! Heb jij ze al gespot?

Lock your screen

Studenten lopen geregeld ‘even’ weg van hun studieplek zonder hun computerscherm te vergrendelen, bijvoorbeeld om koffie te halen. Zelfs als ze met gevoelige data werken. Een veelgehoord argument: ‘Het is toch maar voor even.’ Dit is echter een slechte gewoonte die we moeten afleren zodat onze UvA een veilige studeerplek is en blijft. Om hier aandacht voor te vragen zijn er statische stickers ontwikkeld.

De sticker-actie

Het idee is dat je je mede-student door middel van schermstickers erop wijst dat het vergrendelen van je computerscherm belangrijk is. De statische sticker (zonder lijm) bevat deze boodschap: 'Lock your screen. Everyone is watching you'. Dus, zie je een scherm dat niet vergrendeld is? Plaats de sticker dan op het scherm of op het toetsenbord en help onze studie omgeving veilig te houden. De stickers staan in displays op strategische plekken waar veel studenten komen, zoals de bibliotheken.

Meer veilig werken tips via ‘Security’ in je A-Z lijst.