Informatie

Van 29 maart t/m 1 april zijn de meeste UvA-gebouwen en voorzieningen dicht ivm Pasen. Sommige UB-locaties blijven open.

Informatie

Daan Rademaekers begint deze week als de nieuwe UvA-studentassessor

Gepubliceerd op 29-08-2022 11:00
De nieuwe studentassessor hoopt een brug te zijn tussen de studenten en het College van Bestuur. Zijn focuspunten zijn internationaliseren, mentale gezondheid en de effecten van corona op het onderwijs.

Student Future Planet Studies Daan Rademaekers is door het College van Bestuur benoemd tot studentassessor van de Universiteit van Amsterdam. Rademaekers volgt daarmee vanaf 1 september Dikran Kassabian op voor een periode van een jaar. ‘Onderwijsbeleid spreekt me al lang aan en dit is een mooie kans om me zowel bezig te houden met medezeggenschap, als veel te leren vanuit de positie van de bestuurder,’ vertelt hij.

Studentgerelateerde onderwerpen op de agenda

De functie van studentassessor bestaat sinds 2015, en is bedoeld om het College van Bestuur te adviseren over het belang van studenten. De assessor woont de bestuursvergaderingen bij en plaatst studentgerelateerde onderwerpen op de agenda. Een nauw contact met de Centrale Studentenraad (CSR), studenten en studentenverenigingen horen daar ook bij. Rademaekers wordt de zevende studentassessor van de UvA.

Daan Rademaekers is een vierdejaarsstudent Future Planet Studies. Hij nam eerder plaats in de Facultaire Studentenraad van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica en in de CSR. Daarnaast is hij studentlid bij het College voor het beroep op examens. Zijn grote hobby is zeilen en het geven van zeilles. Rademaekers: ‘Toen ik het goede nieuws kreeg, was ik net wakker, maar meteen mega enthousiast. Ik wilde de functie graag en het is fijn om het vertrouwen van de benoemingsadviescommissie te krijgen.’

(Tekst gaat verder na de foto)

Daan Rademaekers

Betrokken student

De commissie is enthousiast. ‘We zijn verheugd dat er veel goede kandidaten waren die zich aangetrokken voelden tot deze functie en de keuze was daarin lastig. Uiteindelijk is deze keuze op Daan gevallen. Hij heeft een ruime ervaring met inspraak en medezeggenschap en heeft een sterke interesse in onderwijskwaliteit. Dit maakt hem een betrokken student die goed bij de functie past. Verder waren we onder de indruk van zijn gedegen voorbereiding en brede blik op onder andere de omstandigheden voor studenten. We kijken uit naar de samenwerking,’ aldus Karen Maex, rector magnificus en voorzitter van de benoemingsadviescommissie.

Focuspunten voor Rademaekers zijn internationaliseren, mentale gezondheid en de effecten van corona op het onderwijs. ‘De UvA is de grootste universiteit van Nederland. Tegelijkertijd is de UvA mega decentraal soms met heel veel eilandjes,’ vertelt de geboren Weertenaar, ‘Dit creëert soms prachtige diversiteit tussen faciliteiten en instituten en vrijheid voor eigen beleid. Soms zorgt het alleen ook voor verwarring voor studenten die denken dat de UvA veel centraler werkt. Vooral als ze op een andere faculteit vakken gaan volgen. Het komende jaar gaat voor mij druk worden, maar ook een leerzaam en interessant jaar. Ik kijk erg uit naar de vele vergaderingen en gesprekken met studenten, beleidsmedewerkers en natuurlijk het CvB. Ik hoop in mijn jaar een brug te kunnen zijn tussen de studenten en het college.’