Verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten

Laatst gewijzigd op 01-03-2024 12:46
Als UvA-student gebruik je veel digitale systemen. Veiligheid is essentieel voor jou en anderen. Hier vind je een samenvatting van regels, tips en tools om veilig digitaal te studeren.

Houd je aan de regels voor verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten

Zorg dat je de regels voor verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten van de UvA (pdf) kent én toepast. Als je de tien gouden regels hieronder kent en toepast ben je goed op weg.

Tien gouden regels voor veilig digitaal studeren

1. Zorg voor een goede basisbeveiliging van je device. Installeer antivirussoftware, een firewall, automatische schermvergrendeling, en voer software-updates direct uit. Stel de zoek- en versleutelfunctie in, zodat je gegevens op afstand kunt wissen of versleutelen in geval van diefstal of verlies.

2. Vergrendel het scherm van je device als je even weggaat. Laat geen vertrouwelijke informatie op je werkplek liggen.

3. Gebruik voor elk van je accounts een ander en sterk wachtwoord (minimaal 12 karakters) . Vernieuw je wachtwoorden regelmatig. Leen je UvAnetID wachtwoord nooit uit.

4. Zorg dat je nepmails herkent: voorkom phishing, virussen en ransomware. Controleer bij verdachte mails altijd het e-mailadres, links en bijlagen. Zo herken je phishing e-mails.

5. Gebruik OneDrive en Teams om je bestanden veilig op te slaan. Bestanden die hier staan worden versleuteld en er worden back-ups van gemaakt.

6. Gebruik voor het veilig (versleuteld) delen van persoonsgegevens en vertrouwelijke data OneDrive, Teams, of SURFfilesender. Het is veiliger om te delen via OneDrive of Teams dan om te mailen.

7. Gebruik openbare wifi-netwerken alleen met een beveiligde VPN-verbinding. Zonder VPN kunnen anderen meekijken! Gebruik binnen de UvA-gebouwen de beveiligde netwerken 'eduroam' of 'uva’.

8. Installeer/gebruik alleen software waarvoor de UvA een verwerkersovereenkomst met de leverancier heeft afgesloten. Alleen als er een verwerkersovereenkomst is, zijn de veiligheid en privacy gegarandeerd.

9. Ruim e-mail, data en persoonsgegevens regelmatig op. Verzamel alleen persoonsgegevens die je nodigt hebt voor je doel en sla ze niet langer op dan nodig.

10. Denk na over welke persoonlijke informatie je deelt op social media en met wie je linkt. Hackers kijken mee! Stel privacy- en veiligheidsinstellingen in voor al je social media accounts, en gebruik multifactor authenticatie als dat kan.

Servicedesk ICT Services

De Servicedesk ICT Services helpt bij vragen en problemen op het gebied van ICT.

Contactgegevens

De Servicedesk ICT Services is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

phoneBellen+31 (0)20 525 1402