Sociale vaardigheden op de universiteit

Laatst gewijzigd op 06-04-2023 16:15
Wanneer je gaat studeren, ontmoet je een heleboel nieuwe mensen. Hoe ga je makkelijk het contact aan?

Sommige studenten maken makkelijk contact met anderen, ze lijken binnen een paar minuten nieuwe vrienden te maken. Maar voor anderen is dit best spannend. Je voelt je te verlegen om iemand aan te spreken, of je weet niet goed wat je moet zeggen bij een eerste contact. Herken je jezelf hierin? Dan is het goed om te weten dat er een aantal manieren zijn om met deze sociale angst om te gaan.

Begin meteen met het aangaan van sociale contacten

Het is heel verleidelijk om sociale situaties uit de weg te gaan. Je hebt het bovendien druk genoeg met je studie, je kamer en het verkennen van de stad. Maar hoe langer je het aangaan van sociale contacten uitstelt, hoe lastiger het wordt. In het begin zijn de groepjes nog niet zo gevormd en is het voor iedereen nieuw. Actief zijn op dit gebied loont. Sluit je aan bij een club die bij je past, bijvoorbeeld bij een studentenvereniging, studievereniging, CREA, of een sportvereniging. Als je dingen met mensen doet, gaat het contact vaak ook meer vanzelf.

Begin in een makkelijke situatie

Je kan beginnen met praten tegen iemand in een makkelijke situatie, bijvoorbeeld naast je in de collegezaal. Deze medestudent hoeft niet meteen een vriend of vriendin te worden. Als je een paar keer iets gemakkelijks gedaan hebt, zal je merken dat het meevalt. Dan kan je jezelf uitdagen om bijvoorbeeld iemand aan te spreken met wie je wel graag bevriend wilt worden.

De eerste zin hoeft niet perfect of boeiend te zijn

Misschien denk je dat je iemands interesse alleen krijgt door iets heel boeiends of intelligents te zeggen. Dat werkt vaak wel, maar is ook erg moeilijk. Het hindert je bij het aanknopen van een gesprek. Maak het jezelf gemakkelijk en begin over iets dat jullie gemeenschappelijk hebben, zoals de studiestof, het vroege uur, het weer of lawaai in het café. Cliché opmerkingen zijn het makkelijkst om een gesprek aan te knopen.

Het gesprek fijn laten lopen

Om een gesprek fijn te laten verlopen, kun je een aantal dingen doen:

• Je merkt snel of iemand met je wilt praten. Ben je eenmaal in gesprek, stel dan open vragen.
  • Iemand geeft dan vaak weer wat extra informatie waarover je kunt doorvragen. Als je kunt luisteren en daar ook nog vragen bij kunt stellen, ben je al heel sociaal. Vertel soms ook iets over jezelf om er ook echt een persoonlijk gesprek van te maken.
  • Hou in gedachten dat als het gesprek niet loopt, dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is en het niet per se aan jou ligt! Het kan nou eenmaal gebeuren. Denk er niet te krampachtig over na.
  • Hou je tijdens het gesprek niet bezig met wat de ander over je denkt. Dat maakt het gesprek niet soepeler, je wordt er eerder gespannen en ongemakkelijk van. Ga bij jezelf na of je eigenlijk het gesprek wel wilt voortzetten, je bent niet verplicht om met iemand te spreken.

Heb je nog vragen over sociaal contact op de universiteit, of heb je hier problemen mee? Neem dan contact op met het Bureau Studentenpsychologen.

Trainingen en workshops

De UvA biedt verdere ondersteuning voor diverse onderwerpen via voorlichtingen, workshops, trainingen en groepen. Je vindt een overzicht op de pagina Trainingen, workshops, voorlichtingen en groepen.

Studentenpsychologen

Bij de psychologen van de UvA kun je terecht voor begeleiding bij studieproblemen of persoonlijke problemen die het studeren in de weg staan. Je hebt geen verwijzing van de huisarts nodig. Meld je aan voor een workshop of groepsmodule via de Events-pagina.