Duurzaam studeren in het buitenland

Laatst gewijzigd op 21-12-2023 13:51
Wil je studeren in het buitenland, maar vind je het óók belangrijk om je CO2-voetafdruk zo klein mogelijk te houden? Reis licht, neem een directe vlucht of kijk of je met de trein kunt.

Als student heb jij de potentie om de toekomst vorm te geven. De UvA wil daarom vooroplopen in het bevorderen van duurzaamheid door middel van onderwijs en onderzoek. Ook vinden we het belangrijk om als organisatie te verduurzamen. Daarom is het goed om ook als je in het buitenland gaat studeren, je bewust te zijn van de impact die je maakt.

Zo duurzaam mogelijk op reis

Een groot deel van onze CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door vliegreizen. Nog steeds worden veel vliegreizen gemaakt naar bestemmingen die ook goed bereikbaar zijn met duurzamer vervoer zoals de trein of bus.

Ga je studeren binnen Europa? Stel jezelf dan de volgende vragen:

• Waarom vliegen naar een bestemming die met de trein binnen 8 uur bereikbaar is? Is de trein niet mogelijk, dan kun je overwegen om met de bus te reizen. Als je met meer personen gaat, kun je ook de (elektrische) auto als duurzaam alternatief overwegen.
  • Ook bestemmingen die op meer dan 8 uur reizen liggen kun je (deels) met de trein bereizen. Een goed idee, want hoe langer de reis, hoe meer CO2-uitstoot wordt voorkomen door met de trein te gaan.

Ga je studeren buiten Europa? Dan is vliegen al snel noodzakelijk. Duurzaam vliegen bestaat niet, maar overweeg in ieder geval onderstaande:

• Neem als het even kan een directe vlucht. Die leidt tot minder CO2-uitstoot dan een indirecte.
  • Compenseer je CO2-uitstoot met een betrouwbaar programma.
  • Kijk of je kunt reizen met een luchtvaartmaatschappij die op biobrandstoffen vliegt en check de Dow Jones Sustainability Index om te zien welke luchtvaartmaatschappijen relatief het minst vervuilend zijn.

Een duurzaam verblijf in het buitenland

Maak ook eenmaal aangekomen in het land van bestemming duurzame keuzes:

• gebruik het openbaar vervoer  als je het land gaat verkennen;
  • koop lokaal voedsel;
  • ondersteun lokale organisaties.

Voor meer inspiratie, check de Green Erasmus+ Go Green E-zineExterne link

Green Travel top-up

Als je een Erasmus+-beurs ontvangt, is er een top-up beschikbaar als je voor je reis naar het gastland een milieuvriendelijk en duurzaam vervoersmiddel gebruikt. Denk hierbij aan reizen per trein, bus of het gebruik van carpooling (auto). Je kunt de top-up aanvragen voor een eenmalig bedrag van € 50. Aangezien reizen met een duurzaam vervoersmiddel soms wat langer duurt, kun je daarnaast  maximaal 4 extra beursdagen (individuele Erasmus+-steun) krijgen, zodat de beurs ook (een deel van) de reisdagen dekt. Meer (gedetailleerde) informatie, ook met betrekking tot de aanmeldingsprocedure, is beschikbaar op Canvas nadat je bent geselecteerd voor een Erasmus+-beurs.

Samenwerking met UvA Green Office

We doen er alles aan om onze buitenlandprogramma's zo duurzaam mogelijk aan te bieden. Zo werkt Erasmus+ samen met het Green Office van de UvAExterne link. Het Green Office is een studenteninitiatief dat als doel heeft duurzaamheid te promoten en onder de aandacht te brengen bij studenten en medewerkers.

Let op: selecteer eerst je opleiding