What is your study programme?
Information for
[ enrolled students ]
What is your study programme?
Colloquium credits

Presentatie Masterthese - Sam Macnack - Sociale Psychologie

Last modified on 20-06-2024 12:17
Verveling en Divergente Creativiteit: De Rol van Openheid voor Ervaringen
Show information for your study programme
You're currently viewing general information. Choose your study programme to see additional information that's specific to your study programme, such as deadlines, regulations and contact details.
What is your study programme?
Start date
28-06-2024 13:00
End date
28-06-2024 14:00
Location

Roeterseilandcampus - Building G, Street: Nieuwe Achtergracht 129-B, Room: GS.05

Door de opkomst van kunstmatige intelligentie bestaat de mogelijkheid dat verveling vaker voorkomt op de werkvloer. Verveling heeft veel negatieve effecten, maar eerder onderzoek heeft ook positieve effecten gevonden, zoals een toename in divergente creativiteit. De persoonlijkheidseigenschap openheid voor ervaringen heeft een relatie met divergente creativiteit. Daarom onderzoekt deze studie het effect van verveling op divergente creativiteit en of dit effect verschilt tussen mensen met een hoge en lage openheid voor ervaringen. Deze studie maakt gebruik van een gerandomiseerd controlegroep post-test ontwerp, waarbij verveling werd geïnduceerd door middel van een video die verveling opwekt. De controlegroep kreeg een neutrale video te zien. Deelname vond plaats via een Engelstalige vragenlijst, met in totaal 80 deelnemers. De manipulatiecheck was succesvol, wat betekent dat verveling effectief geïnduceerd werd. Er werd echter geen bewijs gevonden dat verveling effect heeft op divergente creativiteit,  noch dat dit effect verschilt voor mensen met een verschillende mate van openheid voor ervaringen. Deze resultaten suggereren dat verveling mogelijk niet direct leidt tot een toename in divergente creativiteit en dat dit effect niet verschilt tussen mensen met een hoge en lage openheid voor ervaringen. Meer onderzoek is nodig om de relatie tussen verveling, divergente creativiteit en openheid voor ervaringen verder te onderzoeken. In vervolg onderzoek is het interessant om de testen in de moedertaal van de deelnemers te laten afnemen. Daarnaast wordt aanbevolen de vragenlijst in te korten om de hoge uitval te verminderen.