In haar nieuwe rol als onderwijsdirecteur richt Nanda zich op de kwaliteit en samenhang van het bacheloronderwijs. ‘Onze faculteit heeft een heldere visie op waar studenten na 3 jaar moeten staan. Onze studenten moeten niet alleen gedegen kennis hebben van het geldende recht en sterke juridische vaardigheden ontwikkelen. We willen ook dat ze leren om zelf te denken, zodat zij kritisch en onafhankelijk kunnen reflecteren op de rol van het recht in de samenleving en de positie van de jurist als poortwachter van de rechtsstaat.’
Om dit te bereiken, benadrukt Nanda het belang van een brede benadering van het recht, met aandacht voor de rechtsgeschiedenis, rechtsfilosofie, sociale wetenschappen en ethiek. Daarnaast speelt de studeerbaarheid van het curriculum voor studenten en de werkdruk voor docenten een belangrijke rol in haar aanpak.
"Vergelijk jezelf niet met anderen, maar richt je op je eigen ontwikkeling."
Nanda wil een onderwijsklimaat bevorderen waarin docenten en studenten zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van het onderwijs. ‘Docenten moeten de ruimte krijgen om creatief en soms een tikje excentriek te zijn. Studenten wil ik uitdagen om het beste uit zichzelf te halen en zich bewust te worden van hun verantwoordelijkheid als toekomstige juristen voor de samenleving, de rechtsstaat en de democratie.’
Haar boodschap aan studenten is helder: ‘Vergelijk jezelf niet met anderen, maar richt je op je eigen ontwikkeling. En heel belangrijk: laat je niet verleiden tot gemakkelijke samenvattingen of tentamentrainingen. Ga naar colleges, woon werkgroepen bij, bereid je goed voor en lees, lees, lees. Kies voor een serieuze aanpak. Maak fouten en leer daarvan. Realiseer je wat een voorrecht het is om te studeren.’
De komende periode staat in het teken van de onderwijsvernieuwing. Het vernieuwde curriculum loopt nu in het tweede jaar en het derde jaar is nog in ontwikkeling. Dit betekent dat het onderwijs voortdurend wordt gemonitord en verbeterd. Nanda ziet tegelijkertijd dat dit geen gemakkelijke tijd is voor de academische gemeenschap: ‘We zijn wereldwijd, en ook in Nederland, getuige van een groeiend anti-intellectueel klimaat waarin wetenschap onder druk staat terwijl we tegelijkertijd worden geconfronteerd met bezuinigingen. Juist nu is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de rechtenfaculteit urgenter dan ooit.’
Voor Nanda is het essentieel om studenten, docenten en bestuur samen te brengen. ‘Goede besluitvorming vraagt om betrokkenheid en inzicht in wat er leeft. Ik neem de stem van studenten, wetenschappers, docenten, onderwijskundigen en ondersteunend personeel heel serieus en kijk ernaar uit om samen te werken én te investeren in de relaties met de Facultaire Studentenraad, opleidingscommissie en ondernemingsraad. Daar mogen jullie mij aan houden.’
‘Mijn hoofd maak ik leeg op de tennisbaan, met een roman of, in de zomer, in de moestuin waar we oude tomatenrassen kweken.’ Naast haar werk is Nanda moeder van 2 kinderen. ‘Binnenkort ga ik met mijn zoon van 18 jaar naar een groot vuurwerkfestival in Valencia. En in het weekend zit ik vaak op de tribune van de basketbal om mijn jongste van 14 jaar aan te moedigen.’ Bij de lokale basketbalvereniging zet ze zich in voor een veilige sportomgeving.
Ook is Nanda maatschappelijk betrokken in Tilburg, waar ze bestuursvoorzitter is van Feniks, een expertisecentrum voor emancipatie.