‘Ik heb als student assessor een adviserende stem binnen het bestuurlijk overleg. Dat betekent dat ik dezelfde stukken zie als het bestuur en tijdens het overleg vrij mag spreken en adviseren. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik dat vooral doe vanuit een onderwijs- of studentenperspectief. Voor een vierdejaarsstudent PPLE is dat een interessante opgave, omdat PPLE anders is opgezet dan bijvoorbeeld de bachelor Rechtsgeleerdheid. PPLE is 10 jaar geleden begonnen met klein, intensief onderwijs en tutorialgroepen van slechts 15 personen. Binnen Rechtsgeleerdheid is er sinds vorig jaar extra aandacht voor kleinschalig en praktisch onderwijs dankzij de onderwijsvernieuwing. Ook de bij Rechtsgeleerdheid pas ingevoerde aanwezigheidsplicht kent PPLE al heel lang. Die is bij PPLE nog steeds aanzienlijk strenger. Daar vallen wel lessen uit te leren.’
‘Ik denk dat het zorgt voor een frisse blik. Maar soms weet ik bepaalde details niet. Gelukkig kan ik bij de studentenraad en facultaire studieverenigingen mijn voelsprieten uitsteken om juist die details en ook meningen over bepaalde dingen op te vangen. Omdat ik een geheimhoudingsovereenkomst heb, ga ik niet in op onderwerpen die besproken worden tijdens een bestuurlijk overleg, maar bespreek ik globaal de thema’s.’
‘Voor studenten draait het nu om zowel flexibiliteit als werkdruk en om de hoge verwachtingen die ze ervaren vanuit de maatschappij en de universiteit. Hoe moeten ze daarmee jongleren en tegelijkertijd een gewoon studentenleven leiden? Op de rechtenfaculteit zie ik veel gedreven mensen. Desondanks ervaren ook deze studenten de druk als erg hoog.
Samen met de studieverenigingen ben ik aan het inventariseren hoe het ervoor staat. Ik ben als student assessor ook verantwoordelijk voor de koepelvereniging, waarin naast mij nog 3 bestuursleden vanuit de facultaire studieverenigingen zitten. Met zijn vieren zijn we voor het jaar verantwoordelijk voor het beoordelen van de aan de faculteit gerichte subsidieaanvragen. We geven daarover informeel advies.’
‘Op vrijdag krijg ik meestal de stukken toegestuurd. Omdat ik maar 7,5 uur per week de tijd heb, richt ik me eerst op de stukken die relevant zijn voor mij: die over onderwijs of studentenzaken. Als ik tijd over heb, ga ik ook de andere stukken doorlezen, omdat daar aan het onderwijs of studentenzaken gerelateerde dingen in voor kunnen komen. Soms lees ik iets omdat ik het heel interessant vindt. Je leert wat er speelt aan de andere kant van de faculteit, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek.’
‘Het is heel bijzonder om aan de andere kant van de tafel te zitten. In de studentenraad heb je puur de taak om studentenbelangen te vertegenwoordigen. Dat doe je echt vanuit een politieke rol, omdat je verkozen wordt. Als student assessor ga je door een selectie heen. In samenspraak met de studentenraad word je uiteindelijk gekozen. Je bent dus iemand die de belangen van studenten vertegenwoordigt, maar tegelijkertijd een balans moet vinden met het bestuurlijk perspectief op bepaalde thema's. Dat is meer genuanceerd dan vanuit de studentenraad. Daar kun je bijvoorbeeld wel begrip hebben voor het bestuurlijk perspectief, maar dat is niet per se jouw taak.’