student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Student geeft presentatie

EB-studenten werken aan diversiteits- en inclusieprojecten

EB-studenten werken aan diversiteits- en inclusieprojecten

Gepubliceerd op 17-04-2025
Sinds maart dit jaar werken verschillende studenten aan diversiteits- en inclusieprojecten. Ze kregen de kans om hun eigen ideeën voor te stellen en uit te werken om het diversiteits- en inclusiebeleid bij Economie en Bedrijfskunde (EB) te helpen realiseren. We spraken met Scarlett, Kristina, Suren en Filip over de projecten en waarom ze juist dit onderwerp kozen.
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of
Scarlett Soyka

Een tool om diversiteit & inclusie kennis, percepties en competenties te meten

Scarlett: ‘Het doel is om de universiteit te voorzien van betrouwbare gegevens over hoe studenten denken over onderwerpen als diversiteit en inclusie en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Met concrete inzichten kan de UvA later gerichte en specifieke initiatieven implementeren. Dit is belangrijk omdat het moeilijk is om de ervaringen van anderen volledig te begrijpen zonder meetbare inzichten.’

Kristina Lazarova

Identificeren en in kaart brengen van kleine, niet-geregistreerde culturele studentenverenigingen

Kristina: ‘Mijn project richt zich op het identificeren en in kaart brengen van kleine, ongeregistreerde culturele studentenverenigingen. Het doel is om internationale studenten te helpen om in contact te komen met culturele verenigingen. Veel internationale studenten hebben moeite om verenigingen met studenten uit hun thuisland te vinden. Ik wil een bron creëren die de zichtbaarheid en toegankelijkheid van deze groepen verbetert.’

Suren Avedov

Navigeren door het ‘verborgen curriculum’ - de onuitgesproken regels van het universitaire leven

Suren: ‘Mijn project kijkt naar het verbeteren van de ervaring van internationale studenten en studenten die als eerste van hun familie aan een universiteit studeren. Deze studenten worden vaak geconfronteerd met uitdagingen zoals een gebrek aan academische begeleiding, sociaal isolement en problemen met het navigeren door het “verborgen curriculum”. Dit zijn de onuitgesproken regels van het universitaire leven. Het doel is om een duurzame, goedkope oplossing te ontwikkelen die hun gevoel van erbij horen en toegang tot ondersteuning verbetert.’

Filip Valocký

Inzicht krijgen in, en het versterken van het saamhorigheidsgevoel onder studenten Economie en Bedrijfskunde

Filip: Mijn project richt zich op het begrijpen en versterken van het saamhorigheidsgevoel onder studenten bij Economie en Bedrijfskunde (EB). Het gevoel van verbonden zijn - met een universiteit en met je medestudenten - speelt een cruciale rol in motivatie, welzijn en de algemene studie-ervaring. Voor sommige studenten is dit gevoel alleen niet vanzelfsprekend. Het doel is om initiatieven te ontwikkelen die studenten helpen om makkelijker te integreren, betekenisvolle relaties op te bouwen en zich een gewaardeerd lid van de academische gemeenschap te voelen.

EB Diversiteitscommissie

De door studenten geleide diversiteits- en inclusieprojecten zijn een initiatief van de EB diversiteitscommissie. De commissie fungeert als klankbord en kan initiatieven voorstellen en advies geven over diversiteit. Alle studenten presenteren hun bevindingen tijdens het afsluitende evenement op 8 mei, dat openbaar toegankelijk zal zijn.