student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Studenten volgen near peer teaching onderwijs

Bart over zijn rol als near peer teacher: "Ik vind lesgeven nog leuker dan ik had verwacht!"

Bart over zijn rol als near peer teacher: "Ik vind lesgeven nog leuker dan ik had verwacht!"

Gepubliceerd op 07-10-2025
Master geneeskundestudent Bart van den Bogaerde deed onlangs ervaring op met near peer teaching. Als ervaren student nam hij de rol op zich van docent en deelde zijn kennis en ervaring met jongerejaars studenten.
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of

“Het onderdeel near peer teaching start met een les over didactische basisprincipes,” legt Bart uit. “Je stelt leerdoelen op, maakt opdrachten en bereidt je voor op verschillende situaties in de klas. Daarna kies je hoe je invulling geeft aan near peer teaching: individueel begeleiden of lesgeven aan een groep.”

Bart van den Bogaerde, master student Geneeskunde

Lesgeven aan een groep

Bart koos ervoor een mentorles te geven aan bachelorstudenten. “Ik was een van de weinigen die voor lesgeven aan een groep koos, de meesten kozen voor individueel begeleiden. Voor de klas staan leek mij altijd al leuk. Mijn les ging over studievaardigheden: plannen, organiseren, samenwerken en opdrachten aanpakken. Als masterstudent heb ik hier natuurlijk ervaring mee en het was leuk om mijn ervaring te delen.”

Voorbereiding

Tijdens de voorbereiding werd Bart begeleid door Karen Nieuwenhuijssen. “Zij liet me nadenken over mogelijke situaties in de les, bijvoorbeeld studenten die hun huiswerk niet hebben gemaakt. Ter voorbereiding van mijn les moesten studenten een poster maken. Van de 12 studenten had een enkeling dat niet gedaan, maar doordat ik A3-papier en stiften had meegenomen, konden ze alsnog meedoen. Het is dus belangrijk niet alleen je les, maar óók onverwachte situaties voor te bereiden.”

Improviseren

“Je kunt je niet op alles voorbereiden,” vertelt Bart. “Studenten hebben uiteenlopende uitdagingen: stress bij presentaties, moeite met nee zeggen, of problemen met thuis leren. Als mentor moet je daarop inspelen. Soms kun je putten uit je eigen ervaring of die van jaargenoten, soms weet je het gewoon niet. Dan gaat het om improvisatie. Ik stelde me op als gespreksleider en stimuleerde de dialoog, wat me gelukkig goed af ging. Lastiger vond ik het toen de studenten in tweetallen aan de slag gingen; achteraf had ik me iets meer kunnen mengen in de gesprekken om zeker te weten dat het wel over de studiestof ging.”

Feedback

Na afloop verzamelen studenten feedback voor hun portfolio. “De bachelorstudenten waren overwegend positief. Ze waardeerden mijn improvisatie en het bespreken van ervaringen. Ook vonden ze het prettig dat ik door de klas liep, al had één student liever gehad dat ik vóór de klas stond,” lacht Bart.

Eye-opener

“Voor de klas staan maakt je bewust van hoe verschillend mensen zijn. Sommige studenten lijkt alles makkelijk af te gaan, anderen moeten hard werken. Je wilt iedereen een individuele aanpak bieden, want wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Dat maakt lesgeven juist zo interessant. Lesgeven leek me altijd al leuk, maar dat ik het zó leuk zou vinden had ik niet verwacht.”