student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?

'Amsterdam Law Practice doet studenten beseffen hoe de rol van jurist er in de praktijk uitziet'

Ilsoo van Dijk

'Amsterdam Law Practice doet studenten beseffen hoe de rol van jurist er in de praktijk uitziet'

Gepubliceerd op 16-09-2025
Sinds 1 mei is Rosa Möhrlein de nieuwe directeur van de Amsterdam Law Practice (ALP). Door ervaringsonderwijs leren studenten door te doen én te reflecteren. Studenten ontdekken zo niet alleen de praktijk van het recht, maar ook wie zij zelf willen zijn als jurist. ‘ALP doet studenten beseffen hoe de rol van jurist er in de praktijk uitziet.'
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of

Wat is je achtergrond? En wat bracht je naar de rol van directeur van de Amsterdam Law Practice? 

‘Als docent Internationaal recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gaf en coördineerde ik het vak Moot Court International Law. Ook ontwierp ik een vak waarin studenten de VN-Veiligheidsraad simuleerden. Ik merkte dat studenten bij dit soort vakken enorm enthousiast werden, er veel van leerden en echt groeiden, zowel professioneel als persoonlijk. 

Dit onderwijs werd vaak vooral gezien als praktisch vaardighedenonderwijs. Maar ik zag dat het veel meer deed met studenten. Dat vond ik interessant. Bij de Amsterdam Law Practice is ervaringsonderwijs juist verankerd in een pedagogische visie: leren door te doen én te reflecteren. Daarom solliciteerde ik 5 jaar geleden naar de functie van coördinator ALP. Nu heb ik het stokje van directeur mogen overnemen van Anniek de Ruijter, de drijvende kracht achter de oprichting van ALP.’ 

Wat spreekt je het meest aan in de onderwijsvisie van ALP? 

‘Allereerst ontdekken studenten door dit onderwijs voor het eerst zichzelf in relatie tot het recht en zien zij hoe het recht in de praktijk werkt. Ze stappen echt in de rol van jurist. Als je dat meemaakt, kun je ook bepalen hoe jij jezelf tot de cliënt, de wederpartij en het recht verhoudt, en wat voor jurist jij wilt zijn. 

Dat kan alleen door te reflecteren op praktische ervaringen. Bij ALP leren studenten daarom op basis van beroepsethiek na te denken over hun toekomstige rol. Vaak hoor ik terug dat ze door dit onderwijs voor het eerst beseffen hoe de rol van jurist er in de praktijk uitziet en dat helpt hen bij het bepalen van hun carrière pad.’ 

"de keuzes die je maakt als jurist doen ertoe"
Rosa MöhrleinDirecteur Amsterdam Law Practice

Welke kansen zie je om ALP verder te ontwikkelen? 

‘De afgelopen jaren hebben we gebeurtenissen gezien waarin de rol en keuzes van juristen heel zichtbaar werden: de Toeslagenaffaire, het Groningse gasdossier, maar ook uithuisplaatsingen en de Panama Papers. Daaruit blijkt: de keuzes die je maakt als jurist doen ertoe. 

Ik denk dat dit tijdsgewricht bij uitstek vraagt om onderwijs waarbij studenten inzicht krijgen in die keuzes en in manieren om goed om te gaan met ethische dilemma’s. Daar ligt voor ALP de komende jaren een belangrijke kans.’ 

Wat voor student was je zelf tijdens je rechtenstudie? 

‘Ik was een serieuze, ietwat verlegen student. Ik vond het spannend om mee te doen aan een onderhandelingssimulatie of een oefenrechtbank. Maar ik merkte dat ik juist door die ervaringen meer passie kreeg voor mijn studie en dat mijn schroom langzaam van me afviel. Die activiteiten waren uiteindelijk bepalend voor mijn keuze om verder te gaan in het internationaal recht.’ 

"Juist in ervaringsonderwijs is het belangrijk dat studenten zich op hun gemak voelen. Ze moeten vrij kunnen experimenteren en fouten durven maken, maar ook persoonlijk zijn in hun reflecties."
Rosa MöhrleinDirecteur van de Amsterdam Law Practice

Je bent ook vertrouwenspersoon. Hoe helpt die rol jou in je werk voor ALP? 

‘Ik ben nog niet zo lang officieel vertrouwenspersoon, maar als coördinator van het vak Stage had ik vaak een vergelijkbare rol. Bijvoorbeeld wanneer studenten iets vervelends meemaakten tijdens hun stage. 

Juist in ervaringsonderwijs is het belangrijk dat studenten zich op hun gemak voelen. Ze moeten vrij kunnen experimenteren en fouten durven maken, maar ook persoonlijk zijn in hun reflecties. Alleen zo kunnen ze echt van elkaar leren.’