Alle campussen op de UvA zijn rookvrij

Voor iedereen die het heeft gemist… Roken is niet toegestaan op de campus

Gepubliceerd op 12-02-2024 08:00
De UvA wil studenten en medewerkers een gezonde, rookvrije leer- en werkomgeving bieden. Ook is roken wettelijk niet toegestaan op onze campussen. Voor sommigen lijkt dit nog steeds niet duidelijk te zijn. Daarom hebben we dit jaar een “paar” extra borden neergezet op de campussen. Heb jij ze al gespot?

Wettelijk verboden

Roken op onderwijsterreinen is wettelijk verboden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert hierop en beboet de UvA bij een overtreding. Deze boetes kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s. Geld dat wij liever in jouw studie steken.

Borden die je niet kan negeren

Met diverse posters, stoeptegels, rookvrijbelijning en borden laten we duidelijk zien dat de campus rookvrij is. Desondanks negeren sommige studenten en medewerkers nog steeds het rookverbod. Om een statement te maken, hebben we dit jaar een iets ludiekere aanpak gekozen. Op Oude Manhuispoort, Roeterseiland en Science Park kan je de 'signalen' echt niet meer negeren.

Wees vriendelijk naar de beveiliger

Als je rookt waar het niet mag, spreekt de beveiliger je daarop aan. Vindt de beveiliger het nodig, dan mag hij of zij je gegevens noteren. Wees vriendelijk naar de beveiliger, ga niet in discussie en volg de instructies op.

Spreek ook elkaar aan

Als je iemand ziet roken op de campus, vraag diegene dan vriendelijk om dit ergens anders te doen. We zijn allemaal verantwoordelijk voor een rookvrije omgeving. Het handhaven van deze regel is niet alleen de taak van onze beveiligers.

Bedankt voor je medewerking. We rekenen op je!

Heb je vragen?

Het rookbeleid maakt deel uit van onze HuisregelsExterne link
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de Servicedesk FS, via servicedesk-fs@uva.nlExterne link of bel +31 (0)20 - 525 1403.

Facility Services

Facility Services regelt verschillende voorzieningen op de campus. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor vragen over de collegekaart, het reserveren van ruimtes of facilitaire zaken rondom evenementen.