Rinse&Go spoelfaciliteit voor vieze koffiebekers

Vieze beker? Spoel hem om!

Gepubliceerd op 14-03-2024
Met de introductie van het Bring Your Own-beleid voor bekers voor koffie en thee, zetten we goede stappen rondom het reduceren van afval. Maar wat doe je nu met je vieze beker?

Het werd al snel duidelijk dat er behoefte was aan een manier om snel en efficiënt je beker om te spoelen. Vooralsnog was er geen kant-en-klare oplossing in de markt. Daarop heeft Facility Services een opdracht uitgezet bij studenten van de faculteit Techniek van de HvA.

Studenten van de minor Externe linkStart up Your Business In TechnologyExterne link (SYBITExterne link) zijn enthousiast met dit vraagstuk aan de slag gegaan. Het resultaat hiervan is de tech-startup Rinse&GoExterne link; een praktische spoelfaciliteit voor vieze koffiebekers. Een eerste pilot-opstelling, die nog niet was aangesloten op water toe- en afvoer is de afgelopen periode getest bij de HvA en was succesvol.

Pilot opstelling REC

In deze tweede pilot is de rinser wel aangesloten op water toe- en afvoer. De komende twee maanden kun je de rinser uitproberen bij Roeterseiland in gebouw B1 (naast de koffieautomaat). De komende tijd gaat Rinse&Go de spoelfaciliteit verder ontwikkelen en het gebruik evalueren. Worden de bekers goed schoon, hoe zuinig gaat de rinser om met water en ontstaat er niet te veel rommel bij het omspoelen? Als deze test positief wordt afgesloten, dan kan nagedacht worden over een mogelijk vervolg binnen de UvA.

Facility Services

Facility Services regelt verschillende voorzieningen op de campus. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor vragen over de collegekaart, informatie over het reserveren van ruimtes (let op: Servicedesk-FS kan geen ruimtes reserveren) of facilitaire zaken rondom evenementen.