Universitaire lerarenopleiding: iets voor jou?

Gepubliceerd op 23-09-2024 13:00
Iedereen wil iets zinvols doen, iets inhoudelijks, iets van betekenis. Jij vast ook? Er zijn nog altijd te weinig leraren in Nederland. En dat terwijl je juist als leraar echt iets voor een ander betekent, een nieuwe generatie kunt motiveren, jouw kennis kunt ontwikkelen én doorgeven, een rolmodel bent.

We komen in Nederland in het basis- en voorgezet onderwijs samen 13.500 leraren tekort. Er is specifiek een grote vraag naar universitair opgeleide leraren, want uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert van meer academische leraren. Met hun vakkennis en onderzoekende houding helpen zij leerlingen en scholen verder. Bijvoorbeeld met onderwijs dat zich op wetenschappelijk onderzoek baseert.

Juist in het werk dat je doet, kun je het verschil maken. De UvA biedt verschillende routes aan naar het leraarschap. De eerstegraads lerarenopleiding valt onder de Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) en wordt aangeboden voor 24 schoolvakken. Daarnaast biedt de UvA verschillende routes naar een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid (minor Educatie en Educatieve module) en verschillende routes voor zij-instromers, zoals het traject ‘Aan de Slag voor de Klas’.

Benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn? Kijk eens op uva.nl/leraarExterne link.