Room for Discussion lustrum

Room for Discussion viert lustrum met prominente gasten

Gepubliceerd op 29-02-2024
In 2008 werd de wereld getroffen door de financiële crisis. Het vormde de aanleiding voor studenten Economie en Bedrijfskunde studenten om Room for Discussion te starten. Inmiddels zijn we ruim 15 jaar verder en is het onafhankelijke interviewplatform onverminderd actueel en relevant én populair bij studenten.

Line-up lustrumserie

Speciale gasten in de lustrumserie zijn onder andere:

• Sir Nick Clegg, President Global Affairs bij Meta, op 11 maart;
  • Marjan Rintel, CEO van KLM, op 14 maart;
  • Luitenant-admiraal Rob Bauer, voorzitter van Militaire Commissie NAVO, op 26 maart;
  • Robbert Dijkgraaf, demissionair minister van OCW, in april (datum nntb);
  • Bernd Reichart, CEO A22, Super League, op 8 mei;
  • Kajsa Ollongren, demissionair minister van Defensie, op 13 mei.

In de weken voor de Europese parlementsverkiezingen in juni vindt een speciale serie in het teken van de EU plaats met meerdere interviews en een groot Europees Verkiezingsdebat. Namen en data worden op een later moment bekend gemaakt.

Voor en door studenten

De opzet van Room for Discussion is na 15 jaar nog altijd hetzelfde: interviews voor en door studenten om een brug te slaan tussen de academische wereld en de (economische en politieke) realiteit. Vele hoogleraren, ondernemers, economen, politici, filosofen, CEO’s, journalisten en anderen – uit binnen- en buitenland – namen de uitnodiging aan om plaats te nemen op het kenmerkende Room for Discussion podium.

‘Room for Discussion geeft studenten controle over het gesprek’, vertelt voorzitter Ella Otterbeck, derdejaarsstudent PPLE. ‘We hebben nog altijd een commissie, geen bestuur. Hierin zitten nu 23 studenten, voornamelijk interviewers.’ De commissieleden pitchen potentiële gasten aan elkaar en via een feedbackproces worden keuzes gemaakt, ideeën verder uitgewerkt, gasten uitgenodigd en interviews voorbereid.  ‘Bij Room for Discussion kunnen we het hebben over wat we op de universiteit hebben geleerd. Het is simpelweg cool om gasten zoals we hebben gehad uit te kunnen nodigen en ze op een podium te mogen ondervragen.’

Room for Discussion vindt plaats in de hal van gebouw E op de Roeterseilandcampus. De toegang is gratis.

Lees meer over Room for DiscussionExterne link