Raadslid Robin: ‘Als lid van de studentenraad denk je altijd 2 stappen vooruit’

Gepubliceerd op 07-03-2024 11:00
In april kun je jezelf kandidaat stellen voor de studentenraad. Bachelorstudent Robin ging je voor en is nu raadslid. Hij vertelt over de combinatie met zijn studie en wat je aan je rol als raadslid kunt hebben. ‘Het werk geeft verdieping aan je studie en het bereidt je voor op je toekomst als jurist.’

Verandering teweegbrengen

De aanwezigheidsplicht na de coronatijd bracht voor Robin uitdagingen met zich mee. Net op dat moment kwam hij viavia in contact met de studentenraad. Hij zag hierin een kans om iets te veranderen en sloot zich aan bij studentenpartij De Vrije Student. Na een jaar in de Centrale Studentenraad van de UvA is Robin nu raadslid voor de rechtenfaculteit (FSR).

Combineren met je opleiding

‘Het werk voor de raad kost je ongeveer 6 tot 8 uur per week en is goed te combineren met je studie.’ De werkzaamheden bestaan uit een wekelijkse plenaire vergadering op maandag van 5 tot 7, overleggen in commissies en individueel dossieronderzoek. De vergaderingen zijn zo gepland dat je al je colleges en werkgroepen bij kunt wonen. De rest van je werk is flexibel in te delen. En niet onbelangrijk: je verdient als algemeen raadslid ruim 3000 euro netto per jaar.

Robin zit in de commissie Onderwijs en Onderzoek en sinds kort ook in de PR-commissie. Dit jaar hield hij zich al bezig met thema’s als hybride onderwijs en de aanwezigheidsplicht. ‘Op basis van de ervaringen van studenten zoek je uit of iets in de OER (Onderwijs en Examenregeling, red.) staat en ga je in gesprek met de betrokken partijen. Hierdoor ga je op een andere manier naar de opleiding kijken. Het werk geeft meer diepte aan je studie.’

Je denkt als een jurist
Robin BlomRaadslid FSR

Werken aan je vaardigheden

‘Samenwerken met iemand wiens standpunten 180 graden van je af staan.’ Dat is een van de dingen die Robin heeft geleerd. De sfeer binnen de studentenraad is goed. ‘Ieders mening wordt geaccepteerd en iedereen is bereid samen te werken.’ Een andere vaardigheid die Robin vanuit zijn studie toepast in zijn werk is kritisch denken. De FSR heeft instemmingsrecht voor de OER. ‘Je leest de stukken met een andere blik. Je probeert te bedenken wat het effect is als we deze wijziging aannemen.’ Ook in gesprekken met collega’s denkt hij als een jurist. ‘Je voorspelt de argumenten van de tegenpartij en bereidt je daarop voor. Je denkt altijd 2 stappen vooruit.’ Als laatste noemt Robin nog timemanagement. Doordat je naast je studie aan je eigen thema’s werkt leer je goed plannen.

Ruimte voor eigen invulling

Robin is er het meest trots op dat hij het vertrouwen heeft gekregen van studenten om hun te vertegenwoordigen op dit niveau. Ook is hij trots op het netwerkgala waar de PR-commissie medeorganisator van was. ‘Ruim 200 studenten hebben hier kennis kunnen maken met 30 prominente gasten uit de diplomatieke, financiële, en juridische sector.’ Maar het leukste aan het werken voor de raad is dat je de ruimte hebt om er je eigen invulling aan te geven, vertelt hij. Je kunt die dossiers oppakken die jij en je partij belangrijk vinden.

Stel jezelf kandidaat

De kandidaatsstelling is dit jaar van maandag 3 april t/m dinsdag 11 april. Je kunt je verkiesbaar stellen namens een bestaande partij of zelf een nieuwe partij oprichten. In mei volgen de studentenraadsverkiezingen. ‘De verkiezingen zijn belangrijk’, vertelt Robin. ‘Het maakt uit welke partijen er in de raad zitten. Een voorstel kan tijdens een stemming heel anders uitpakken doordat er verschil zit in de thema’s waar de partijen voor staan.’

Kom langs!

Twijfel je of de studentenraad iets voor jou is? Kom langs! De FSR vergadert elke maandag van 5 tot 7 in A2.14. Robin: ‘De vergadering geeft een goed beeld van wat de FSR doet. Je kunt een vergadering bijwonen om te kijken of het iets voor jou is.’